Hvor er det? Hvor er det? Mon ikke de fleste af os kender den sure situation, hvor man bare ikke kan finde lige den databid, man googler efter.
Det problem prøver Google at løse med et nyt værktøj, der tillader brugerne at søge på tværs af sprogbarrierer.
Googles administrerende direktør Eric Schmidt ser søgninger på tværs af sprogbarrierer som et skridt i retning mod den personlige søgemaskine.
"Personlige søgemaskiner bliver den næste store ting på markedet. Den bedste søgemaskine vil altid være den personlige, fordi du bedst ved, hvad du leder efter," siger han.
Hos Googl har man ledt længe efter den ultimative teknologi.
"Jeg tror, at den eksisterer i kraft af brugerne. Det er den måde, som YouTube har vokset sig så stor på," siger Eric Schmidt.
Automatisk oversættelsesværktøj
Forestil dig en arabisktalende dame, der i Cairo Googler efter en bestemt restaurant på Manhatten i New York. Lige den restaurant glimrer ved sin mangel på en arabisk hjemmeside, så de vil ikke komme med i hendes søgeresultater. Og det er træls, hvis hun gerne vil spise der i sin ferie.
Med et nyt Google-værktøj på http://translate.google.com/translate_s kan den arabisktalende dame søge i data, der ellers kun præsenteres på nettet på engelsk eller fransk. Teknologien består af et automatisk oversættelsesprogram, der er tilgængeligt på blandt andet arabisk, fransk, japansk og traditionel kinesisk.
"En information i hvilket som helst sprog skal kunne findes,” siger Marissa Mayer, vicedirektør i Google med ansvar for søgemaskine og brugeroplevelse.
Fremtidens søgemaskine
Selvfølgelig er denne teknologi ikke en garanti for en perfekt oversættelse, men det giver brugerne en mulighed for at hente oplysninger, der ellers ikke er tilgængelige for dem, pointerer Marissa Mayer.
Modellen er, at søgemaskinen leder efter relevante websider for så at vise et kort resumé i brugerens sprog – i vores eksempel arabisk – ganske som på en almindelig side med Google-søgeresultater. Og hele websiden kan oversættes automatisk til brugerens sprog, hvis det netop lige er de informationer, der søges efter.
Dette er et af skridtene mod at udvikle fremtidens søgemaskine, der kan søge på tværs af sprog, billeder og video.
Visionen er at bevæge sig mod en søgemaskine, der går efter de resultater, som den enkelte bruger normalt ville efterspørge. Altså ikke nødvendigvis hvad brugeren har skrevet i søgefeltet, men hvad brugeren gerne vil have.