Computerworld News Service: Hundredevis af indenrigsflyvninger i Japan blev enten aflyst eller forsinket søndag på grund af problemer med computersystemet hos All Nippon Airways.
Problemet fik data til at hobe sig op på vej fra flyselskabets primære værtscomputer til de computere, der håndterer forbindelsen mellem terminalerne i lufthavnen, fortæller Rob Henderson der er talsmand for All Nippon Airways.
Flyselskabet sidder på størstedelen af Japans indenrigsmarked.
130 aflysninger
Problemet kostede i sidste ende 130 aflysninger og forsinkelser på over en time for 306 afgange.
Omkring 69.300 passagerer blev berørt af fejlen, vurderer Rob Henderson.
Problemet begyndte at løse sig selv i løbet af eftermiddagen, og mandag var flyselskabet næsten tilbage på almindelig tidsplan.
”All Nippon Airways kender endnu ikke årsagen til problemet,” siger Rob Henderson.
Det er dog en del mulige ledetråde.
I løbet af de sidste to uger er tre ud af de seks computere mellem værtscomputeren og check-in blevet udskiftet.
All Nippon Airways er gradvist i gang med at skifte til et nyt computersystem fra Unisys.
Unisys’ AirCore-løsning til reservations- og afgangskontrol bliver indført engang mellem nu og år 2012, viser udtalelser fra begge virksomheder fra sidste år.
All Nippon Airways har brugt Unisys’ systemer i over 25 år, men man ved ikke, om problemerne har noget med det nye eller det gamle system at gøre.
Oversat af Ditte Thøgersen