Artikel top billede

At søge rejse-information er som at rode i en høstak

Klumme: På en rundtur i USA står jeg med så meget information, at søgningen efter viden virker næsten endeløs. Men måske kan jeg en dag begynde at bruge mere tid på at gå ture end på at browse.

Efter endt MBA-semester i Canada er jeg nu med min kæreste på “roadtrip” ned ad vestkysten i Guds eget land.

I skrivende stund sidder jeg i en sofa og kigger vekslende på skærmen og på solnedgangen over klipperne i det nordlige Californien.

Lange vandreture blandt verdens største træer, Redwoods, får mig til at glemme alt om it og klummer.

Men da jeg sætter mig ind i den lejede bil, sniger det sig ind i mine tanker igen.

Jeg grubler over den næste del af turen: Hvilke steder skal vi se fra Redwood National Park via San Francisco til Grand Canyon, hvilke hoteller/vandrehjem skal vi på, hvor skal vi spise i aften.

Massive mængder information

Der er et fantastisk stort udvalg og fantastisk meget information om det tilgængeligt.

Talrige timer er tilbragt med guidebøger og trådløst internet på hotelværelser for at sikre, at vi ikke går glip af noget og bruger den sparsomme tid bedst muligt.

Mens jeg programmerer GPS’en, fremtræder et futuristisk, nørdet drømmesyn med hele forruden som skærm og styring af interfacet som i Minority Report med fingrene.

Jeg fortæller systemet, at jeg er ude efter flotte naturparker med bjerglandskab, gerne aktiviteter som rafting, kajak og klatring, eventuel vinsmagning i nærheden af Napa Valley, uden at det bliver for turistet og kommercielt og så tre-fire dage i San Francisco.

På et par sekunder giver systemet mig tre ruter med total pris, ankomst- og afgangstid for hvert sted, links til billetkøb og et oversigtskort med markeringer af stederne.

Virkeligheden er stadig relativt high-tech, dog en del mere tidskrævende.

Så kommer overblikket

Jeg får et overblik i Lonely Planet USA, en detaljeret guidebog på over 1.000 sider, men der står dog ikke, hvilken af de hundrede forskellige vandreture omkring vulkanen Mount Saint Helens, der er bedst om foråret.

Jeg finder den officielle hjemmeside for stedet, finder nogle potentielle ture og søger så på Google images for at få et indtryk af, hvilken der er bedst.

På Lonely Planets meget aktive forum, thorntree.lonelyplanet.com, tjekker jeg, om der er detaljer ved området, jeg bør se, og hvor der er gode restauranter.

Nogle timer senere med planen på plads, booker jeg værelse på hostelworld.com, der har detaljerede brugerbedømmelser af vandrehjem.

Det, der nager mig, er, at de nødvendige data eksisterer, og det er teknologisk muligt at realisere den mere science fiction-inspirerede vision (måske lige med undtagelse af det med ruden som skærm).

Bilen kommer med GPS og satellitradio (som også kan bruges til dataoverførsel).

Data kan komme fra de nævnte kilder samt det væld af information, der er tilgængeligt via generelle Google-søgninger. Løsningen skal bare laves.

Står midt i krydset

Jeg står ved krydsningen mellem teknologiens velsignelse: Uanede mængder af information om stort set hvad som helst og dens forbandelse: Information i et omfang og i en struktur, der gør søgningen efter tilnærmet fuldkommen viden stort set endeløs.

Men der er håb forude.

Mens informationsmængden fortsætter i eksplosivt tempo, bliver den også aggregeret i stadigt flere former og dermed mere tilgængelig og brugbar.

Hvis vi så kan få fart på konvergens mellem medier og maskiner også, så PDA’en fungerer som GPS og er integreret i community-kort som wikimaps og lignende.

Så kunne jeg bruge mere tid på at gå ture og mindre tid på at browse.

Mads Schjølin, MBA-studerende, Richard Ivey School of Bussines.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere