Det danske softwarehus iMotions – Emotion Technology har opnået lidt af et gennembrud på det amerikanske marked med dets produkt, der kan måle den følelsesmæssige effekt af ting, et menneske lader øjnene glide henover.
Amerikanske Cunningham Research Group, der lever af at samle data ind for reklamebureauer, har nemlig købt 10 styks af iMotions Emotion Tool.
Peter Hartzbech, administrerende direktør og medstifter af iMotions, ønsker ikke at fortælle, hvad ordren er værd i kroner og øre, men lægger ikke skjul på, at det er en millionordre og et gennembrud for iMotions.
”Cunningham har afdelinger i hele USA, så vores produkt bliver samtidig bredt ud i hele landet,” siger Peter Hartzbech, der i disse dage præsenterer Emotion Tool for flere potentielle kunder på en messe i New York.
Emotion Tool består udover softwaren af eyetracking-udstyr og er baseret på den nyeste forskning inden for kognitiv psykologi og hjerneforskning.
Paul Cunningham, der står i spidsen for Cunningham Research Group, er begejstret for det danskudviklede produkt, som, mener han, kan være med til at revolutionere markedet.
”Det er en stor markedsfordel for både os og iMotions, at vi allerede nu implementerer værktøjet," siger ham.
Peter Hartzbech forventer, at aftalen kan være med til at bane vej for iMotions entré på det svære amerikanske marked, som det fra dag ét i selskabets historie har været planen at erobre.
iMotions omsætning skød i vejret med mere end 1.100 procent fra etableringen i 2005 til 2006, Siden er iMotions vokset fra to til 22 medarbejdere i Danmark.
Dertil kommer en nyåbnet udviklingsafdeling i Hyderabad i Indien, hvor 25 softwareudviklere skal forfine og videreudvikle selskabets produkter.