Med en milliard-dollar investering som nærmer sig rekord i branchen offentliggjorde søgegiganten Google fredag købet af bannerfirmaet Doubleclick.
Prisen på 17 milliarder kroner afspejler et vendepunkt for Doubleclick, der i 2005 indtjente omkring fem en halv milliarder kroner og siden solgte frasolgte dele af firmaet.
Med gigantens underskrift på papiret kan investorerne efter fredagens salg inkassere en fortjeneste på 800 procent, skriver Wall Street Journal.
Med købet af DoubleClick står Google endnu stærkere på markedet for internetbaserede reklamer.
Hurtigere og mere målrettede annoncer
”Det vigtigste ved købet af DoubleClick er, at annoncen vil være hurtigere og være langt mere målrettet, siger Googles topchef Eric Schmidt.
Men købet gør også det i forvejen følelsesladede forhold til intetnetudgiverne mere kompliceret.
Firmaene er ofte afhængige af Googles annonceservice og søgemaskine for at nå ud til kunderne.
Frygten er, at et endnu stærkere Google vil indskrænke deres egne vækstmuligheder.
DoubleClick medbringer en lang liste over samarbejds-partnere som giganten kan bruge i et fremstød mod at udvide de korte tekstbaserede annoncer med andre tiltag.
På kundelisten står firmaer MySpace og AOL.
Firmaet driver også en service ved navn Performics, der hjælper annoncører med at placere annoncer på søgemskiner som eksempelvis Google.