Computerworld News Service: MeterDirect er et nyt redskab til overvågning af hvordan forbrugerne anvender deres smartphones’ egenskaber.
Disse oplysninger kan hjælpe reklamefolkene med at kick-starte markedet for mobil markedsføring.
MeterDirect er netop blevet lanceret af M:Metrics og er en applikation der skal hentes fra internettet ned på telefonen, hvorefter den måler brugerens adfærd i forhold til blandt andet spil, videoer og musik.
Viden om brugernes adfærd og vaner, er meget nyttig for reklamefolk når de skal planlægge mediestrategier.
Tjenesten er målrettet reklamefolk, mobiloperatører og andre og ”giver et meget mere nuanceret syn på forbruget af mobilt indhold,” siger Paul Goode fra M:Metrics.
Som en del af tjeneststen er et udvalgt antal smartphone-brugere gået med til at downloade MeterDirect til deres telefoner og dermed lade softwaren spore hvordan de bruger mobilbrowsing, sms, multimedie og andre applikationer.
MeterDirect følger med i hvilke hjemmesider, der klikkes på, hvor mange sms’er, der sendes og modtages, og hvilke spil, der spilles. Oplysningerne indsamles sidst på hver dag.
Servicen kan fås i USA og Storbritannien til at starte med, hvor 1.000 smartphone-brugere er gået med til at downloade programmet.
M:Metrics har planer om at udvide servicen til Tyskland, Frankrig, Spanien og Italien senere på året. Målet er, at cirka 1.000 mennesker skal have softwaren på hvert marked.
”Reklame-sponserede services kunne være en måde at fremme efterspørgsel på,” mener Paul Goode, ”og en service som MeterDirect forsyner reklamefolkene med de oplysninger de skal bruge.”
Oversat af Ditte Thøgersen