Billig telefon, billigt abonnement og kun tre måneders bindingsperiode.
Sådan har tilbudene lydt hos det internetbaserede mobilfirma Maxtalk i de seneste uger. Hvis det lyder for godt til at være sandt, er det fordi, det muligvis også er det.
I hvert fald er maxtalk.dk blevet politianmeldt af flere kunder, og virksomheden skriver nu på sin hjemmeside, at den har været nødt til at lukke på grund af en "vild debat" om virksomheden på nettet.
Diskussionerne har i de seneste uger bølget frem og tilbage på siden mobildebat.dk, hvor en lang række kunder har diskuteret, hvad der lå bag de billige tilbud.
"Ja de må da have noget fusk i ærmet," siden de er så billige, skriver en debattør.
"Tror først, jeg bliver overbevist om, at det ikke er fup den dag, jeg modtager min N80, hvilket skulle være i løbet af denne uge," lyder det i et andet af de omkring 500 debatindlæg om Maxtalk.
Politiet bekræfter
Østjyllands Politi bekræfter, at man i øjeblikket undersøger omstændighederne omkring Maxtalk nærmere, men politiet ønsker ikke at kommentere sagen yderligere.
Det vil til gengæld internet-betalingsfirmaet Ewire, der ufrivilligt er havnet i centrum af sagen, fordi virksomheden for en kort stund håndterede indkøbene på maxtalk.dk
"Det er nogle fuppere, og det er rent bedrageri" lyder det Lasse Rungholm, der er medejer af Ewire og i øvrigt også uddannet advokat.
Han forklarer, at Ewire hurtigt blev klar over, at der var noget galt, fordi Maxtalk hævede pengene på kundernes Ewire-konto, inden at varen var leveret.
"Efter retningslinerne fra forbrugerombudsmanden, må du ikke trække penge, hvis ikke du har leveret varen. Vi kan så se i vores system, at betalingerne bliver gennemført med det samme, og det kan jo ikke lade sig gøre, fordi telefon ligesom skal sendes fysisk først," forklarer Lasse Rungholm.
Da Ewire samtidig begyndte at få henvendelser fra folk, der undrede sig over de billige telefoner, valgte virksomheden at stoppe samarbejdet med Maxtalk efter omkring 14 dage.
Telefonstorm
Her stopper problemerne ikke, for da Maxtalk for få dage siden lagde en besked ud på hjemmesiden om, at virksomheden er lukket, skrev selskabet også, at folk kan kontakte Ewire for at få refunderet deres penge.
I dag er Ewires telefonnummer derfor det eneste, der figurerer på maxtalk.dk
"Det er vi jo pissetrætte af, for folk, der ikke har betalt Maxtalk via Ewire, ringer jo også hertil, og dem kan vi ikke hjælpe," siger Lasse Rungholm fra Ewire.
Han oplyser, at Ewire indtil videre har brugt omkring tre arbejdsdage på at svare på henvendelser om Maxtalk, og at at alle, der har handlet via Ewire har fået deres penge retur.
Det drejer sig ialt om op imod 150.000 kroner, men Ewire har ikke selv mistet nogen penge på Maxtalk-sagen, fordi selve bankoverførslen til Ewire aldrig nåede at blive gennemført.
Flere penge på spil
Skeletterne rasler dog videre. En række annoncemedier har nemlig haft bannerreklamer fra Maxtalk på deres sider, men uden at modtage betaling for det.
Det drejer sig blandt andet om 3plus.dk, krak.dk og eniro.dk, erfarer Computerworld.
"Maxtalk har haft annoncer hos os, som selskabet ikke har betalt for," bekræfter Henrik Dyring, der er administrerende direktør i Eniro.
Han ønsker dog ikke at oplyse, hvor mange penge det drejer sig om.
Maxtalk politianmelder også
Maxtalk skriver selv på sin hjemmeside, at enkelte individer fra starten af har "gjort det til deres mission at sørge for, at vi blev lukket."
Maxtalk skriver også, at netdebatten har ødelagt virksomhedens rygte, inden den kom i gang, samt smadret en omkostningsfuld reklamekampagne.
"Disse enkeltpersoner har udrettet uoprettelig skade, dette kom tydelig til udtryk, da op mod 30 procent af vores kunder ønskede at annullere deres ordre på baggrund af rygter fundet på nettet. Der er yderligere fortaget direkte sabotage og bedrageri imod Maxtalk med formålet at skade firmaet samt os som privatpersoner. Dette nu er blevet politianmeldt af Maxtalk," står der på maxtalk.dk
Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har Maxtalk adresse i Århus, mens Maxtalk selv – inden virksomheden lukkede – oplyste, at adressen var Købmagergade i København.
På cvr.dk kan man også læse, at Maxtalk har 0 ansatte.
Computerworld har forsøgt at komme i kontakt med Maxtalk - dog uden held.