Det hurtigt voksende svenske softwarehus QlikTech skruer nu kraftigt op for indsatsen på det danske marked.
Et nyt kontor på Hedegaards Vej på Amager ved København skal sørge for, at QlikTech's kometagtige vækst på det internationale softwaremarked også realiseres i Danmark.
"Vi har brug for mere plads til vores medarbejderstab og plads til at undervise vores danske partnere," siger Kenneth Nørgaard, der er QlikTech's landechef i Danmark.
QlikTechs specialitet er Business Intelligence (BI), som groft sagt er programmer, der henter data fra virksomhedens forskellige systemer og præsenterer dem, så ledelsen kan skaffe sig overblik og analysemuligheder.
QlikTech har slået sig op på en ny BI-metode, hvor analyse af data sker i computerens primærhukommelse i stedet for at anvende traditionel OLAP-teknik.
Selskabet kalder metoden "In memory BI" og dets produkt hedder QlikView. Enkelthed er ifølge Kenneth Nørgaard programmets stærkeste side.
"QlikView kan sættes i drift på én dag, og brugerne kan være i gang få minutter efter," siger han.
Vokser hurtigst i verden
QlikTechs omsætning voksede i 2006 på verdensplan med over 80 procent, og selskabet fik i samme periode 3.197 nye kunder.
Dermed er QlikTech ifølge it-analysehuset IDC's rapport "Worldwide Business Intelligence Tools 2005 Vendor Shares" verdens hurtigst voksende BI-leverandør.
Selskabet er dog stadig en lille spiller på BI-markedet. Hvor QlikTech i 2005 sad på en halv procent af verdensmarkedet, så opnåede verdens to største BI-leverandører, Business Objects og Cognos, markedsandele på henholdsvis 17,6 og 12,5 procent.
Senioranalytiker Brian Troelsen fra it-analysehuset IDC fortæller, at QlikTech er den tredjestørste BI-leverandør i Sverige – hvor selskabet stammer fra – mens dets markedsandel i Danmark og det øvrige Norden er forsvindende lille.
"Men QlikTech er kendt for at have enkle produkter og relativt lave priser sammenlignet med de store leverandører, så der er absolut muligheder på det danske marked," siger han.
QlikTech har svært ved at lande store kunder
Brian Troelsen mener, at QlikTechs succes herhjemme i høj grad afhænger af selskabets evne til at vriste nogle af de store BI-kunder, der traditionelt er virksomheder med mange kundeforhold såsom teleselskaber, energiselskaber og banker, fra de traditionelle leverandører.
Dermed ligger han på linje med it-analysehuset Gartner, som i dets seneste analyse af BI-markedet, "Magic Quadrant for Business Intelligence Platforms, 1Q07", placerer QlikTech blandt de BI-selskaber, der har fine visioner, mens det halter lidt mere med udførelsen.
Gartner roser QlikTech for dets vækst og teknologi, men fremhæver, at det mangler at rulle dets produkt ud i flere store organisationer, før selskabet skal betragtes som en af markedets væsentligste spillere.
QlikTech blev stiftet i 1993 i den svenske forskerpark Ideon i Lund. Selskabets BI-metode er patenteret i 1994 under varemærket AQL, der står for Associate Query Logic.
QlikTech har i dag syv medarbejdere i det danske selskab, men forventer, at fordoble medarbejderstaben inden for et år.