Microsoft lancerer online-reklamer i computerspil

Fra april i år tilbyder Microsoft at sende reklamer ind i computerspil, når brugerne spiller online spil over Xbox og pc.

Om det lige er annoncørernes vådeste drøm er endnu usikkert, men om mindre end to måneder tilbyder Microsoft at sende reklamer lige ind i online computerspil.

Hvis du eller din søn har en svaghed for at spille det populære æd-støvet-fra-mit-baghjul-bitch spil Need For Speed over nettet, vil I kunne se danske bannerreklamer suse forbi, mens I jager hen over asfalten i Aston Martin DB9.

Og kører I mod en amerikaner, der spiller online hjemme fra Houston, Texas, vil han i stedet måske se reklamer for detailkæden Walmart.

Rullende reklamer

– I Microsoft har vi fået en række aftaler med spilproducenter om at lægge reklamer ind i spillene, siger Christian Godske, der har ansvaret for projektet i Microsoft Danmark.

Til forskel fra tidligere typer af reklamer i computerspil, kan Microsoft nu lægge reklamer ind i de forskellige online spil og skifte dem ud alt efter, hvad de forskellige annoncører vil betale for.

– Vi kan for eksempel køre en bestemt reklamekampagne overfor alle danskere, der spiller online i april måned, siger Christan Godske.

Mens spillerne i de forskellige lande vil se måske et billboard på samme sted i spillet, vil indholdet være forskelligt alt efter, hvilket land de befinder sig i.

– Vi kan placere reklamer på alle plane flader som plakater og pizzabokse, hvor man også i den virkelige verden vil kunne se reklamer, siger Christian Godske.

Kendte principper

Ifølge ham foregår systemet i princippet efter samme metode som når man placerer bannerreklamer på almindelige internetsider.

Lige forhandler han om den første kampagne, der påregnes at løbe af stablen i løbet af april måned.

Microsoft skønner at kunne ramme i omegnen af 60.000 mennesker om måneden med den nye type reklamer.

I mediebureauet Mindshare ser man med interesse på det nye fænomen, der på sigt kan blive interessant for annoncører.

– In Gaming Advertising er noget, som vi kommer til at se mere til, men det er stadig begrænset, siger Paw Saxgren, interaktiv direktør i Mindshare.

Stadig mangler man at kunne ramme den store mængde af mulige kunder med reklamekampagner af den type.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere