Om det lige er annoncørernes vådeste drøm er endnu usikkert, men om mindre end to måneder tilbyder Microsoft at sende reklamer lige ind i online computerspil.
Hvis du eller din søn har en svaghed for at spille det populære æd-støvet-fra-mit-baghjul-bitch spil Need For Speed over nettet, vil I kunne se danske bannerreklamer suse forbi, mens I jager hen over asfalten i Aston Martin DB9.
Og kører I mod en amerikaner, der spiller online hjemme fra Houston, Texas, vil han i stedet måske se reklamer for detailkæden Walmart.
Rullende reklamer
– I Microsoft har vi fået en række aftaler med spilproducenter om at lægge reklamer ind i spillene, siger Christian Godske, der har ansvaret for projektet i Microsoft Danmark.
Til forskel fra tidligere typer af reklamer i computerspil, kan Microsoft nu lægge reklamer ind i de forskellige online spil og skifte dem ud alt efter, hvad de forskellige annoncører vil betale for.
– Vi kan for eksempel køre en bestemt reklamekampagne overfor alle danskere, der spiller online i april måned, siger Christan Godske.
Mens spillerne i de forskellige lande vil se måske et billboard på samme sted i spillet, vil indholdet være forskelligt alt efter, hvilket land de befinder sig i.
– Vi kan placere reklamer på alle plane flader som plakater og pizzabokse, hvor man også i den virkelige verden vil kunne se reklamer, siger Christian Godske.
Kendte principper
Ifølge ham foregår systemet i princippet efter samme metode som når man placerer bannerreklamer på almindelige internetsider.
Lige forhandler han om den første kampagne, der påregnes at løbe af stablen i løbet af april måned.
Microsoft skønner at kunne ramme i omegnen af 60.000 mennesker om måneden med den nye type reklamer.
I mediebureauet Mindshare ser man med interesse på det nye fænomen, der på sigt kan blive interessant for annoncører.
– In Gaming Advertising er noget, som vi kommer til at se mere til, men det er stadig begrænset, siger Paw Saxgren, interaktiv direktør i Mindshare.
Stadig mangler man at kunne ramme den store mængde af mulige kunder med reklamekampagner af den type.