Der er en grund til, at blækprintere er så billige. Producenterne tjener groft pengene på blækket og ikke på maskinerne.
Denne forretningsmodel har længe været en uskreven regel blandt de store printerproducenter, men nu planlægger Kodak at ruske op i forretningsmodellen og vende den på hovedet.
Ifølge Wall Street Journal ønsker Kodak at tjene flere penge på printerenhederne og mindre på blækket.
Selskabet vil lancere tre blækbaserede multifunktionsmaskiner til hjemmebrugerne, der prismæssigt ligger en tredjedel over sammenlignelige produkter fra konkurrenterne HP, Lexmark og Epsen.
Til gengæld koster blækpatronerne kun omkring halvdelen.
20.000 per liter
Flere analytikere siger til avisen, at den traditionelle prismodel med billigere printere og dyre blækpatroner står for fald.
Kodak-modellen kommer kunderne til gode, og de øvrige producenter bliver derfor nødt til at følge Kodaks eksempel.
Det er ikke helt nemt at opdrive en væske, der koster lige så meget som printerblæk.
Selv den fineste cognac får man smidt i nakken sammenlignet med priserne på blæk, der nemt bliver 15-20.000 kroner per liter.