Martin Andersen, jeg har min lønkonto i Nordea. Skal jeg være bange for at bruge min netbank hos jer?
- Nej, det skal du ikke. Lige som du skal huske og låse din dør på dit hus, skal du også huske at låse din computer, så den ikke bliver brudt op. Og hvis du endelig skulle blive angrebet, skal du skynde dig at henvende dig til os.
Er det ikke bare fordi I sjusker med sikkerhed i Nordea?
- Nej, der er ikke noget galt med bankernes sikkerhed. Problemet er ude hos kundernes pc’er. Hvis kundernes computere ikke er sikre og lige så åbne – undskyld udtrykket – som en ladeport, så går det galt.
- Det svarer til, at du bygger et hus inde på Rådhuspladsen og ikke sætter lås på hoveddøren. Så er du ret sikker på, at nogen prøver at åbne døren, kigger indenfor og måske forsøger at løbe med nogle af dine ting.
- Hvis folk har en computer uden tilstrækkelig sikkerhed med antivirus, antispam, firewall og hvad det nu hedder alt sammen, så er det lige som at have et hus på en endnu større rådhusplads, hvor der kommer millioner af mennesker forbi hele tiden. Vi opfordrer derfor vores kunder til at sætte en lås på deres computer, så ubudne gæster ikke kommer ind. Og skulle de endelig blive angrebet, så er de sikret, fordi banken dækker deres tab.
- Vi har kun set en sag i Nordea, hvor det lykkedes at tage 40.000 kroner fra en kunde og overføre dem til sig selv for at hæve dem. Han er nu politianmeldt. Her gik vi ind og dækkede kundens tab. Det er den eneste sag, vi har set i Nordea.
Hvordan sikrer jer mod at mine penge ikke bare sådan forsvinder?
- Vi arbejder hele tiden på at forbedre vores sikkerhedssystemer og de systemer, der overvåger transaktionerne. Så på den måde kan vi og du holde øje med, hvad der sker med dine penge. Og at de ikke forsvinder.
Kan du garantere, at jeg ikke mister mine penge i Nordea?
Ja, det kan jeg. Skulle det endelig ske, så erstatter Nordea dit tab. Vi beder dig om at politianmelde det, og når det er sket, får du dine penge erstattet.