En arbejdsgruppe under Undervisningsministeriet anbefaler nye it-uddannelser, hvor hovedfokus er på teknologi og forretningsforståelse.
Helt konkret skal der etableres en professionsbachelor, der bygger ovenpå de eksisterende it-faglige erhvervsakademi-uddannelser.
Datamatiker-, multimediedesigner- samt it- og elektronikteknolog-uddannelserne skal give adgang til relevante profilforløb under den nye professionsbachelor-uddannelse.
Desuden skal datamatikeruddannelsen forlænges, så den varer 2,5 år, hvis der kommer et forventet lovkrav om obligatorisk praktik i erhvervsakademiuddannelserne.
- Vi har hørt fra virksomhederne, at de studerende skal kunne komme videre fra eksempelvis datamatiker-uddannelsen i form af en overbygning, siger Birgitte Winge fra DI, som i arbejdsgruppen har repræsenteret Akademiuddannelsesudvalget for informatik og kommunikation.
Undervisningsministeriet forventer, at der vil blive værksat et arbejde med udvikling af den nye uddannelse med sigte på at etablere uddannelserne per august 2008.
Teknologi-tung uddannelse
Profilen for uddannelsen kræver overvejende ”tunge” it-kompetencer, hvor arbejdsgruppen peger på, at de studerende desuden skal have en større forretningsforståelse.
- Eksempelvis datamatikeruddannelsen fungerer jo ganske fint, men professionsbachelor-uddannelsen giver muligheder for enten at blive teknisk eller forretningsmæssigt stærkere, siger Birgitte Winge.
Programmering, distribuerede systemer og systemteknik er nogen af de forslag til uddannelsen som arbejdsgruppen er kommet frem til. Dog er der også "lettere” forslag såsom interaktionsdesign og spiludvikling.
Det er netop de tunge fag som potentielle it-studerende flygter fra.
Derfor skal man i rekrutteringen af studerende vise klare formål med uddannelsen i form af praktik, efterfølgende erhvervsarbejde samt mulighederne for at tage en kandidat- eller masteruddannelse.
Arbejdsgruppen anbefaler desuden, at man undersøger årsagerne til frafaldet indgående, da det på længere sigt kan blive et ”væsentligt problem”.