For første gang bruger europæerne mere tid på at at surfe på internettet, end de bruger på at læse aviser eller blade, siger en ny undersøgelse ifølge Financial Times.
Samlet set er europæernes medieforbrug dog stigende. Det betyder, at væksten i europæernes brug af net-medier ikke i samme omfang går ud over trykte medier og fjernsyn.
Ifølge undersøgelsen fra Jupiter Research er den tid, som europæerne bruger på nettet, mere end fordoblet i de seneste to år.
I dag spenderer hver europæer i snit fire timer om ugen på nettet, mens tiden spenderet på trykte medier er uændret på tre timer om ugen. Fjernsyns-forbruger er dog klart i spidsen med 12 timer ugentligt.
Jupiter Research-undersøgelsen er baseret på interview med mere end 5.000 perspner i Storbritannien, Frankrig, Tyskland, Italien og Spanien.
Trods fremgangen er europæernes net-forbrug fortsat bagefter amerikanernes, der i snit bruger 14 timer ugentligt på internettet, mens de blot bruger tre timer på trykte medier.
Ifølge Financial Times tyder alt dog på, at net-forbruget i Europa vil fortsætte med at stige kraftigt. Det skyldes ikke mindst den voksende udbredelse af bredbåndsforbindelser.
Undersøgelsen viser nemlig, at de europæiske bredbånds-modtagere i snit bruger syv timer ugentligt på nettet - altså næsten dobbelt så meget som det totale gennemsnit og mere end tre gange så meget som folk, der har dial-up-forbindelser. De bruger nemlig kun to timer om ugen på nettet.
Langt den meste tid, som europæerne bruger på nettet, bliver anvendt på at søge efter oplysninger og på at læse og skrive e-mail, viser undersøgelsen.
Samtidig står tidens store buzz - underholdning som eksempelvis net-video og net-musik - kun for 22 procent af europæernes net-forbrug.
Dette tal er dog kraftigt stigende, i det de unge mellem 15 år og 24 år bruger betydeligt mere tid på netop musik og video end gennemsnittet.