Europæere bruger mere tid på nettet end på print

For første gang bruger europæerne mere tid på nettet, end de bruger på at læse aviser, blade og magasiner. Samlet spenderer europæerne nu fire timer ugentligt på nettet.

For første gang bruger europæerne mere tid på at at surfe på internettet, end de bruger på at læse aviser eller blade, siger en ny undersøgelse ifølge Financial Times.

Samlet set er europæernes medieforbrug dog stigende. Det betyder, at væksten i europæernes brug af net-medier ikke i samme omfang går ud over trykte medier og fjernsyn.

Ifølge undersøgelsen fra Jupiter Research er den tid, som europæerne bruger på nettet, mere end fordoblet i de seneste to år.

I dag spenderer hver europæer i snit fire timer om ugen på nettet, mens tiden spenderet på trykte medier er uændret på tre timer om ugen. Fjernsyns-forbruger er dog klart i spidsen med 12 timer ugentligt.

Jupiter Research-undersøgelsen er baseret på interview med mere end 5.000 perspner i Storbritannien, Frankrig, Tyskland, Italien og Spanien.

Trods fremgangen er europæernes net-forbrug fortsat bagefter amerikanernes, der i snit bruger 14 timer ugentligt på internettet, mens de blot bruger tre timer på trykte medier.

Ifølge Financial Times tyder alt dog på, at net-forbruget i Europa vil fortsætte med at stige kraftigt. Det skyldes ikke mindst den voksende udbredelse af bredbåndsforbindelser.

Undersøgelsen viser nemlig, at de europæiske bredbånds-modtagere i snit bruger syv timer ugentligt på nettet - altså næsten dobbelt så meget som det totale gennemsnit og mere end tre gange så meget som folk, der har dial-up-forbindelser. De bruger nemlig kun to timer om ugen på nettet.

Langt den meste tid, som europæerne bruger på nettet, bliver anvendt på at søge efter oplysninger og på at læse og skrive e-mail, viser undersøgelsen.

Samtidig står tidens store buzz - underholdning som eksempelvis net-video og net-musik - kun for 22 procent af europæernes net-forbrug.

Dette tal er dog kraftigt stigende, i det de unge mellem 15 år og 24 år bruger betydeligt mere tid på netop musik og video end gennemsnittet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren