Et hurtigt ”enter” på tastaturet kan blive dyrt og gøre ondt.
Dette måtte en københavnsk sælger sande, da han efter et møde med sin chef fik sit raseri ud på sin blog på internettet. Efter chefen så sig selv nævnt med navn, blev den ansatte bortvist.
- Vi kan ikke løbe fra, at markedsføringsloven pålægger de ansatte loyalitet overfor arbejdsgiveren. Og her mente domstolen, at der var tale om illoyalitet, siger Kim Bonde, faglig sekretær i HK Privat, der førte sagen på vegne af den bortviste sælger.
Loyalitet gælder også på bloggen
Han er ikke enig i dommen, men er nødt til at tage den til efterretning.
- Der er ikke frit valg på alle hylder. Man kan ikke sige, hvad man lyster på nettet. Det kan have konsekvenser. Og det har så haft for vores medlem her, siger Kim Bonde.
Sagen er et dansk eksempel på en international tendens. Der er mange eksempler på blog-fyringer i USA, Frankrig og England.
I HK Privat peger juristerne på, at der efter dansk lovgivning ikke er forskel på, om man publicerer sine tanker på internettet, som et læserbrev i en avis eller offentliggør det på en anden måde.
I alle tilfælde er man stadig bundet af sin loyalitetsforpligtelse over for sin arbejdsgiver.
Loven kan være utidssvarende
Umiddelbart mener Kim Bonde, at man godt kan stille spørgsmålstegn ved, om lovgivningen er tidssvarende i forhold til den teknologiske udvikling, der har muliggjort at stadig flere mennesker bliver deres egne nyhedsmedier på nettet.
- Folk skal være opmærksomme på, at det stadig er meget offentligt, selv om man skriver på sin egen private blog på nettet. påpeger Trine-Maria Kristensen fra konsulentvirksomheden Social Square, der rådgiver erhvervsvirksomheder om at bruge blogs.
- Internettet er offentligt. Du sender en e-mail til hele verden, når du trykker på enter. Og det skal man altså lige være klar over, siger Trine-Maria Kristensen, direktør i Social Square.
Læs mere om blogs og firmaer, der blogger, i fredagens trykte udgave af Computerworld.