Uni2-chef: Nedbrud i går var et mareridt

Det som ikke kan eller må ske, skete alligevel for Uni2 i går. Hele selskabets hovedkvarter stod pludselig uden strøm, hvorefter også nødstrømmen svigtede hele to gange på en time. Tjenesterne er langt fra oppe at køre endnu.

Lidt mere end 24 timer efter det massive strømsvigt hos internetleverandøren Uni2 er firmaet stadig i gang med at udbedre de skader på udstyret, som det pludselige strømudfald onsdag middag forårsagede.

Ifølge administrerende direktør hos Uni2, Mads Liebst Gunnersen, har selskabet i løbet af natten reetableret mange af firmaets systemer.

Uni2’s Global dial-up kunder er dog stadig ramt, så mail-kunderne hverken kan hente e-mail via deres postprogrammer eller webmail.

Dial-up kunder stadig ramt

Dermed er også omkring 15.000 danske læger berørt af strømsvigtet.

Den Almindelige Danske Lægeforening (DADL) har nemlig en aftale med Uni2, hvor samtlige medlemmer af lægeforeningen har en gratis e-mailadresser via Uni2’s Global Dial-up abonnement.

Uni2 kender endnu ikke den præcise årsag til det massive strømudfald, som ramte den bygning på Gammel Køge Landevej i København, både Uni2 og Tele2 bor.

Men svaret skal findes i en meget uheldig kombination af hændelser som både involverer mennesker, mekanik og elektronik, fortæller Mads Liebst Gunnersen.

- Resultatet blev, at alle vores back-up systemer i sidste ende koblede ud to gange, siger Mads Liebst Gunnersen.

Men selv om strømmen herefter kom tilbage, fik de pludselige strømudfald konsekvenser for servere og udstyr.

Udstyr brændt af

- Servere kører 24 timer i døgnet og slides på en bestemt måde. Hvis ikke serverne lukkes rigtigt, kan man få problemer med hardwaren. Det er simpelthen ting, som er brændt sammen i de systemer, der kører mail-systemerne, siger Mads Liebst Gunnersen.

Hver 14. dag kobler firmaet strømmen ud for at kontrollere, at nødstrøms-anlægget virker korrekt.

Normalt giver nødstrømmen ingen problemer for kunderne, men i går gik en række ting altså galt, fortæller direktøren.

En del af Uni2’s kunder servicerer både hele landet og hele verden med de hjemmesider eller forbindelser, som er hostet eller leveret af Uni2.

Derfor brugte firmaet i går meget tid på at ringe rundt og informere både store og små kunder om strømsvigtet.

Kritisk situation

- Der er jo ikke nogen som er lykkelige i denne her situation. Men det er klart at information kan gøre at man tager det lidt mere roligt, siger Mads Liebst Gunnersen.

Samtidig fortalte firmaet løbende på hjemmesiden om arbejdet med at reetablere systemerne. I dag laver Uni2 opfølgende informationsmateriale til kunderne.

- Det er en meget kritisk situation for vores firma, fordi vi troede, at det her ikke kunne ske. Derfor vil vi også følge op på hændelsen og finde ud af, hvad vi fremover kan gøre for at lige præcis denne kombination af hændelser ikke kan ske igen, siger han,

Ifølge Mads Liebst Gunnersen er det eneste positive, der er at sige, at beredskabet fungerede som planlagt, så firmaet kun var nede i to gange 15 minutter.

Har arbejdet hele natten

Firmaets systemer er guidet af to hovedteknikere og nogle back-up teknikere sådan at firmaet hele tiden har nogen som kender systemerne.

- At det kun er to systemer som er nede nu, skyldes en kæmpe indsats fra vores teknikeres side, siger Mads Liebst Gunnersen.

I øjeblikket ser det ikke ud til at strømsvigtet har været årsag til tab af data hos Uni2.

Firmaet har heller ikke fået nogen massive tilbagemeldinger om tab af forretning, fortæller Mads Liebst Gunnersen.

Vil undersøge årsager

- Det er klart, at nogen af vores store kunder, som driver e-handel, vil være påvirket. Men det er næppe noget, vi får at vide, fordi de er bekendte med vores oppetidsgaranti på 99,7 procent. Men det her er overhovedet ikke noget, som vi er tilfredse med, siger Mads Liebst Gunnersen.

Tilbage er nu arbejdet med at reetablere de sidste følgeskader af strømsvigtet, som især berører mail og dial-up kunderne.

Desuden vil firmaet nu undersøge hvordan strømsvigtet, helt præcist kunne ske. Uni2 kender nemlig godt de enkelte årsager, men vil undersøge, hvordan det kunne ende så galt.

Tele2 slap med skrækken

Internet og teleoperatøren Tele2 deler bygning med Uni2 og blev også ramt af onsdagens strømsvigt. Men her var følgerne langt mindre omfattende.

Det fortæller Jens Breüner, som er juridisk og regulatorisk chef hos Tele2.

- Vi har kun haft et par mindre forstyrrelser som gjorde at nogle enkelte ting skulle genstartes. Det var dette som bevirkede kortvarige problemer på vores hjemmeside, siger Jens Breüner.

Dermed fik strømudfaldet ingen konsekvenser for kunderne. Ifølge Jens Breüner har firmaets kundeservice ikke modtaget nogen reaktioner fra kunderne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere