Ved udgangen af 2007 vil antallet af potentielle fiber-kunder nå 500.000, viser IT- og Telestyrelsens seneste beregninger. For bare et år siden var der kun 13.500 potentielle kunder.
Forklaringen på den voldsomme udvikling er, at elselskaberne poster penge i fiber-eventyret med lysets hastighed.
I 2005 blev der således investeret mere end en milliard kroner fra elselskabernes side, viser tal i den netop offentliggjorte Teleårbog fra IT- og Telestyren.
- Der er altså virkelig grøde i det, lyder kommentaren fra Jørgen Abild Andersen, direktør i IT- og Telestyrelsen.
Han har store forventninger til effekten af elselskabernes investeringer.
- Når elselskaberne investerer på den her måde, kommer der en vældig konkurrence på området, og det betyder alt andet lige, at man vil se en påvirkning af priserne. De forskellige udbydere vil forsøge at differentiere sig selv, og det vil komme forbrugerne til gavn, siger Jørgen Abild Andersen.
Få reelle kunder
De potentielle kunder er en blanding af virksomheder, offentlige institutioner og private husstande, som har mulighed for at blive tilsluttet elselskabernes fiberbaserede bredbåndsnet.
Men selv om antallet af potentielle kunder eksploderer, er der fortsat få reelle kunder.
Ved udgangen af 2005 var der blot 6.000 reelle kunder – altså under halvdelen af det antal, der havde mulighed for at få fiber-forbindelser.
Udbredelsen af fiber-forbindelserne er dermed fortsat begrænset. Alligevel tror Jørgen Abild Andersen, at effekten af de massive investeringer nok skal komme.
- Man må jo gå ud fra, at der kommer noget godt ud af det, for ellers investerede elselskaberne næppe så meget. Man investerer vel ikke, med mindre man har lavet en business-case, som man kan se noget fornuft i, siger Jørgen Abild Andersen.
- På det punkt tror jeg ikke, at elselskaberne adskiller sig fra alle mulige andre selskaber inden for televerdenen, uddyber han.
IT- og Telestyrelsen regner med, at der i løbet af de næste 7-9 år vil være 1,2 millioner potentielle kunder.