Danware vil kopiere Damgaards succes-opskrift

Softwarehuset Danware arbejder på syvende måned med at etablere den kanalstrategi, der skal give den nødvendige volumen og vende udviklingen i skæbneåret 2006.

Danwares salgs- og marketingdirektør Per Pedersen har kigget dybt i sine gamle notater og fundet opskriften på succes tilbage fra årene som direktør i Damgaard, Navision og Microsoft Business Solutions.

I andet kvartal vil han præsentere partnerprogrammer og kickstarte partnertræningen for salget af Danwares produkter til fjernbetjening af pc’er.

Et miks af tankegods

– Efter børsnoteringen af Danware (juni 2001, red.) har man ikke rigtig fået opbygget salgsstrategien. Nu prøver vi at lave et miks af tankegodset fra Damgaard, Navision samt Microsoft og opbygger en ægte kanalstruktur, fortæller Per Pedersen.

Han har været ansvarlig for salgsarbejdet hos Danware i godt syv måneder.

Sidste sommer placerede selskabets hovedaktionærer, der omfatter stifteren, finansmanden Ib Kunøe for bordenden i bestyrelsen, som startede med at fyre salgsdirektøren og hente Per Pedersen til jobbet.

– 2006 bliver et skæbneår for Danware – året hvor der virkelig skal ske noget afgørende. De er blevet for fede og sælger for lidt, sagde Ib Kunøe i et interview med Comuterworld i januar.

Regnskab ikke for lyst

Årsregnskabet for 2005 bød ikke på nogen stor opmuntring.

Tilbagegang i omsætningen fra 95,9 millioner korner i 2004 til 91,3 millioner kroner i 2005 samt fald i resultatet efter skat fra 23,1 millioner kroner i 2004 til 14,6 millioner kroner i 2005.

- Men vi havde vækst i fjerde kvartal 2005. Kigger man tilbage, så var fjerde kvartal det bedste kvartal i to år, siger Per Pedersen.

Ifølge Danwares årsrapport lå omsætningen i fjerde kvartal 2005 2,9 procent højere end i samme kvartal året før, mens omsætningen for andet halvår
2005 lå 0,3 procent lavere end året før.

Overskuddet af den primære drift i fjerde kvartal var på 4,4 millioner kroner, hvilket er et fald på 1,7 millioner kroner i forhold til samme kvartal i 2004.

Skalerbarhedsproblem

Per Pedersen mener ikke, at Danware har et produkt-problem, men et skalerbarhedsproblem som bunder i, at selskabet har haft partnere, der både
fungerede som distributører og forhandlere.

Han mener også, at strategien med en partnerstrategi til alle tre produkter NetOp Remote Control, NetOp School og Security har skabt problemer.

Opbygningen af en indirekte salgskanal er også formålet med oprettelsen af et Danware-selskab i USA.

Derudover mener Per Pedersen, at Danware slet ikke er godt nok inde på store europæiske markeder som Frankrig og Italien eller hele Østeuropa.

– Min rolle har indtil nu været at få gejsten tilbage i organisationen. Nu skal vi ud at sælge. Men der er ikke nogen genvej, når man arbejder med partnere – det tager tid, siger han.

Har lyttet til aktiemarkedet

Dermed har Danwares ledelse lyttet til aktiemarkedet, hvor analytikere gennem længere tid har efterlyst et øget fokus på skaffe volumen i salget.

Hos IDC mener direktør Per Andersen, at Danwares strategi måske ikke er så dum:

– Hvis man på den måde kan gafle sig ind på konkurrenterne, er der penge at tjene. For der er ikke nogen vækst og forventes ikke nogen vækst på markedet for remote access, siger Per Andersen.

– Danware er nummer fire på det globale marked med en andel på 5,7 procent. Så der er god plads til at hente kunder fra de tre store på verdensmarkedet, Symantec, IBM og CA, siger han.

Denne artikel stammer fra fredagens trykte udgave af Computerworld




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere