CMS-markedet er ungt og uforudsigeligt. Måske netop derfor er den konsolidering, som mange hidtil har ventet ville komme, indtil videre ikke blevet til noget. Tværtimod.
En opgørelse over antallet af systemer og leverandører på det danske marked viser, at der 1.marts i år var 137 leverandører og 151 systemer.
Tallene stammer fra det danske Content Management Forum, der er et internetbaseret netværk for folk, der beskæftiger sig med content management.
Kan markedet bære så mange?
Opgørelsen overrasker, fordi der tidligere har været sået tvivl om, hvorvidt markedet kunne bære så mange danske producenter, når internationale sværvægtere som Microsoft og IBM begyndte at vise muskler med deres CMS-løsninger.
- De systemer, der tilbydes, er meget forskellige og målrettet alt lige fra biblioteker til reklamebureauer. Mange af de mindre leverandører sigter mod bestemte nicher - for eksempel mod sportsklubber - og derfor er der plads til så mange producenter, siger konsulenten Janus Boye, der rådgiver virksomheder om køb af CMS. Det er også ham, der står bag opgørelsen.
Også Lars Pedersen fra det uvildige konsulentfirma BNP, der for sjette år i træk overvåger CMS-markedet, konkluderer, at der fortsat er plads til mange forskellige producenter.
Nemmere at beholde det gamle
- Vi kan konstatere, at konsolideringen ikke er mere udbredt end for et par år siden, og det skyldes blandt andet, at der er udviklet en masse systemer, som virksomhederne har lært at bruge, mener Lars Pedersen.
Det betyder, at det et langt stykke hen ad vejen er lettest at beholde og videreudvikle det eksisterende system frem for at skifte til et nyt.
- Og det holder mange af de små leverandører i live, siger han.
BNP laver hvert år en benchmarkanalyse af CMS-markedet, og selvom der er kommet mange nye producenter til, mener BNP, at antallet af seriøse, danske systemer er begrænset.
- Der er under 10 danske systemer, som kan understøtte de krav og behov, som mellemstore og store virksomheder har. Der skal være en fleksibilitet i systemet, så det for eksempel kan integrere med virksomhedens ERP- og ESDH-system, siger Lars Pedersen.
Hos analysehuset IDC vurderer Bill Clough, at de danske leverandørers overlevelse afhænger af deres forretningsstrategier.
- Det afhænger meget af, hvem de forsøger at nå med deres produkter. Hvis man har et nicheprodukt, kan man måske nok blive på markedet. Det afhænger helt af, hvilken type af kunder, man har, siger Bill Clough.