Internetfirmaet Google lancerede onsdag selskabets databasetjeneste, som tilbyder at lægge plads til alt fra rubrikannoncer til videnskabelige artikler.
Ved at tilbyde gratis serverplads til denne type information, som Googles brugere søger efter, håber Google at slå sin position fast som informationsleverandør.
Struktureret indhold
- Beta-versionen af Google Base er endnu et skridt mod vores mål, nemlig at skabe en online database med struktureret indhold, der er let at søge i, skriver produktchef Bindu Reddy på Googles weblog.
Google Base er inspireret af indholdstjenester som Internet Movie Database, Wikipedia, Craigslist og eBay, som alle er afhængige af indhold leveret af brugerne.
Ved at levere plads til information håber Google på, at nye successer vil udspringe fra Google Base i stedet for som selvstændige projekter eller hos konkurrenter.
Samtidig vil Googles direkte adgang til information, som Google selv har sørget for at strukturere, gøre Googles søgemaskine endnu mere attraktiv for internetbrugere.
Den gulerod skal også være med til at lokke brugere til at levere indhold til Google Base. Gode informationer, der lægges ind i systemet, vil nemlig også kunne findes ved søgninger på Google.
Skal lokke annoncører til
Det skal især lokke rubrikannoncører til og forretningsdrivende, som vil sælge deres varer via internettet.
Tjenesten er gratis, men for Google vil regnestykket handle om at få brugbar information, som kan give endnu flere brugere til at søge på søgemaskinen.
Desuden vil rubrikannoncer kunne kædes sammen med Googles Adwords og på den måde generere en indtægt.
De informationssøgende brugere vil ifølge Google ikke skulle bruge Google Base som indgang til informationerne. Det vil i stedet ske gennem Googles øvrige indgange.
Google har opstillet meget får begrænsninger for, hvilke informationer brugerne må lægge ind i beta-testen.
Det er dog eksempelvis ikke tilladt at sælge organer eller ligdele, spamlister, piratkopier, information om hacking, sprængstoffer, mirakelkure eller reklamere for multi-level-marketing.
Google har ikke offentliggjort nogen planer for, hvor længe der er tale om en beta-test, men eksempelvis selskabets webmail-tjeneste Gmail betegnes fortsat som en beta-version efter halvandet år.