Væk en it-chef klokken tre om natten og spørg, hvad han frygter allermest arbejdsmæssigt. Det første svar vil være tab af data. Dernæst følger frygten for langvarige nedbrud.
Frygten er velbegrundet, selv i de virksomheder, der har bedst styr på backup-procedurerne, fortæller eksperter, som Computerworld har talt med.
– Fokus er på backup, men det essentielle er genetablering af driften efter nedbrud, altså restore, siger en af landets mest garvede eksperter på området, Per Larsen, der har titlen principal systems engineer hos Symantec.
Prisen er høj på alle måder
Prisen for nedbrud er høj – og ikke kun i kroner og øre.
Spørg blot Danske Banks topchef, Peter Straarup, hvad der har givet banken de største revner i det professionelle image.
Svaret vil sikkert være den ugelange lammelse af it-systemerne i marts 2003, der tilmed gjorde det nødvendigt, at Nationalbanken igangsatte en redningsaktion med milliarder af kroner.
Nøjagtigt hvor udbredt uplanlagt nedetid samt datatab er, er svært at vurdere. Selv blandt it-chefer er det ikke noget, der tales om. Det er nærmest tabubelagt, hvorimod det efterhånden forholder sig anderledes med virusangreb.
– Virus er noget, som udefrakommende fjendtlige kræfter påfører dig, og det gør, at man ikke føler sig så skyldig, forklarer Per Buchwaldt, formand for Dansk IT med 6.000 it-ansvarlige i medlemsskaren.
– Men som it-chef har man ikke rigtig nogen undskyldninger for ikke at have backup- og restoreprocedurer på plads. Man føler sig skyldig, fortsætter Per Buchwaldt, der selv har mange års erfaring som it-chef.
Otte procent har mistet data
Hvis nedbrud eller datatab kommer til offentlighedens kendskab, er det stort set kun, fordi det ikke kan undgås.
Det var således tilfældet, da Danske Bank gik i knæ, og da Københavns Politikreds i maj i år fik lammet de vigtigste systemer og mistede data.
Ifølge Danmarks Statistik har otte procent af landets virksomheder imidlertid mistet data som følge af manglende backup. Tallet stammer fra en 2004-undersøgelse af it-sikkerhed i Danmark, og 4.000 virksomheder med fra 10 ansatte og opefter svarede.
Men selv virksomheder, der har investeret kraftigt i hardware og software til backup, og som har procedurerne godt på plads, risikerer at blive ramt.
Computerworld erfarer, at en større dansk eksportvirksomhed for nylig kæmpede i flere uger for at få genskabt data efter et større nedbrud.
Landets førende tøjkoncern Bestseller, der omsætter for milliarder af kroner på tøjmærker som Vero Moda, Jack & Jones og Vila, har også været ramt.
Bestseller mistede 24 timers data som konsekvens af fejl, opstået i en databases indhold. Koncernens it-driftschef Regnar Knudsen, der hører til de ganske få, som har mod til at tale om problemet, oplyser, at problemet paradoksalt nok opstod midt i en periode, hvor en skærpelse af det it-mæssige katastrofeberedskab var på dagsordenen – dog uden at der var en sammenhæng.
Bestsellers datatab skete i forbindelse med en restoreproces, og det kan være en overmåde kompliceret sag. Ifølge det amerikanske analysehus, Enterprise Strategy Group, der har speciale i datalagring, fejler 60 procent af alle backup-kørsler, hvilket smitter af på restoreprocessen.
Umiddelbart virker tallet ekstremt højt. Men en række danske eksperter inden for storage, backup og restore siger til Computerworld, at mindst 50 procent af alle forsøg på at få genskabt data efter alvorlige problemer mislykkes.
Hos Bestseller har datatabet betydet skærpede procedurer.
Målet at få simuleret en it-mæssig katastrofe på alle vigtige områder hvert halve år for at få tjekket restoreprocessen.
Målet nås fuldt ud i forbindelse med en outsourcing af backup og restore til en leverandør specialiseret i den disciplin.
Outsourcing-beslutningen begrunder driftschef Regnar Knudsen således:
– Den eksterne leverandør har rutinen på plads, og opgaven har høj fokus hos dem. Hos os kan vi risikere, at området nedprioriteres, når dagligdagen med dens krav presser sig på.
Denne artikel stammer fra den trykte udgave af Computerworld, der fredag bringer meget mere om restore.