Borgerne har haft mere end svært ved at komme igennem til den nye skatteenhed SKAT, der fra tirsdag er blevet en realitet som en fusion af ToldSkat og de kommunale skatteforvaltninger.
Problemerne har i forskelligt omfang plaget den nye skatteenhed hele tirsdagen og skyldes ifølge SKAT store omlægninger af telefonsystemet.
I forbindelse med fusionen af ToldSkat og de kommunale skatteforvaltninger indføres der delvist IP-telefoni i SKAT.
I første omgang skifter 3.000 af de 10.000 medarbejdere i den nye enhed til IP-telefoni, der leveres af TDC.
Samtidig etableres der et nyt fælles kundecenter, der skal håndtere de op mod 5,5 millioner årlige telefonopkald.
Ifølge presserådgiver i SKAT, Henriette Kinnunen, skyldes vanskelighederne med at komme igennem til SKAT, at det nye fælles kundecenter har problemer med at stille opkald videre i systemet.
Hun oplyser, at der er lange ventetider på at komme igennem til SKAT. Computerworld ventede tirsdag eftermiddag i mere end 30 minutter uden at komme igennem på hovednummeret.
Henriette Kinnunen oplyser endvidere, at borgere oplever at blive smidt af systemet, mens de venter.
Den nye telefoniløsning leveres af TDC. Ifølge underdirektør Poul Victor Jensen i TDC Erhverv arbejder teknikere fra TDC sammen med teknikere fra underleverandører i øjeblikket på at løse problemerne.
- Det er en meget kompleks telefoniløsning, hvor der er opstået indkøringsvanskeligheder. Det arbejder vi nonstop på at få løst, siger Poul Victor Jensen.
Han ønsker endnu ikke at gå i detaljer med, hvad problemerne skyldes, men oplyser, at de er opstået i overgangen fra den gamle til den nye løsning.
Mens problemerne står på henviser SKAT borgere og virksomheder til at benytte hjemmesiden skat.dk, hvor der findes forskellige vejledninger og tast-selv-løsninger.
Endvidere kan man emaile til medarbejdere i SKAT, der godt kan ringe ud.
Tirsdag eftermiddag nyttede det ikke at forsøge sig med at kontakte SKAT via den tidligere hjemmeside toldskat.dk, der er lukket ned og ikke henviser til den nye hjemmeside.