Telia overdrev frygten for kundeflugt

Sammenlægningen af Telia og Orange i Danmark har ikke fået så mange kunder til at flygte, som selskabet frygtede. Kundernes trofasthed har derimod gjort sammenlægningen af de to selskaber billigere end ventet.

De danske mobilkunder er ikke løbet skrigende bort efter Telias milliardkøb af Orange i Danmark.

Tværtimod har kundernes loyalitet været med til gøre integrationen af de to teleselskaber i Danmark billigere end forventet.

Det fortæller Kenneth Karlberg, der er chef for Telia i Danmark, Norge og Baltikum, til Computerworld, efter Teliasonera onsdag har offentliggjort sit regnskab for andet kvartal.

- Den store risiko var, at kunderne skulle forlade os, og derfor lavede vi kampagnen 'Orange bli'r til Telia'. Det er gået godt, så vi har fået en lavere kundeudflytning, end vi havde regnet med. Det er muligt, at vi var for pessimistiske, siger han.

Det sammenlagte selskab havde ved udgangen af juni i alt 1.119.000 mobilkunder i Danmark, og langt de fleste er flyttet over på Telias netværk.

Trods kundeloyaliteten var afskrivningerne på at have to netværk samtidig med til at give Telia et underskud på 78 millioner kroner i det seneste kvartal.

En vækst i omsætningen var dog med til at cementere selskabet som det næststørste i Danmark, foran konkurrenten Sonofon. Det vil selskabet nu også forsøge at tydeliggøre over for kunderne.

- De fleste markeder viser, at det er nummer et og to, som udvikler sig bedst. Men man må også være en tydelig to'er i kundernes opfattelse, en forskel på 10 millioner i omsætningen er ikke nok, siger Kenneth Karlberg.

Han kan ikke love overskud i år, men lover til gengæld, at et plus på bundlinjen nu har højeste prioriteret hos Telia i Danmark.

- Vi skal have minusset væk, hvad enten det bliver i år eller næste år. Men væk skal det, siger Kenneth Karlberg.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


CIO Trends 2024

På denne dag vil nogle af de nominerede til prisen som Årets CIO som keynotes, hvor de deler deres erfaringer og gode råd. Vi dykker desuden ned i de dynamiske ændringer, der præger it-leder rollen, hvor ledelse og strategi spiller en stadig større rolle i de komplekse it-organisationer.

24. september 2024 | Læs mere