De danske mobilkunder er ikke løbet skrigende bort efter Telias milliardkøb af Orange i Danmark.
Tværtimod har kundernes loyalitet været med til gøre integrationen af de to teleselskaber i Danmark billigere end forventet.
Det fortæller Kenneth Karlberg, der er chef for Telia i Danmark, Norge og Baltikum, til Computerworld, efter Teliasonera onsdag har offentliggjort sit regnskab for andet kvartal.
- Den store risiko var, at kunderne skulle forlade os, og derfor lavede vi kampagnen 'Orange bli'r til Telia'. Det er gået godt, så vi har fået en lavere kundeudflytning, end vi havde regnet med. Det er muligt, at vi var for pessimistiske, siger han.
Det sammenlagte selskab havde ved udgangen af juni i alt 1.119.000 mobilkunder i Danmark, og langt de fleste er flyttet over på Telias netværk.
Trods kundeloyaliteten var afskrivningerne på at have to netværk samtidig med til at give Telia et underskud på 78 millioner kroner i det seneste kvartal.
En vækst i omsætningen var dog med til at cementere selskabet som det næststørste i Danmark, foran konkurrenten Sonofon. Det vil selskabet nu også forsøge at tydeliggøre over for kunderne.
- De fleste markeder viser, at det er nummer et og to, som udvikler sig bedst. Men man må også være en tydelig to'er i kundernes opfattelse, en forskel på 10 millioner i omsætningen er ikke nok, siger Kenneth Karlberg.
Han kan ikke love overskud i år, men lover til gengæld, at et plus på bundlinjen nu har højeste prioriteret hos Telia i Danmark.
- Vi skal have minusset væk, hvad enten det bliver i år eller næste år. Men væk skal det, siger Kenneth Karlberg.