Dine data kan være tabt for altid.
Sådan lyder det fra Google til brugerne af selskabets Timeline-funktion, som giver en historisk oversigt over alle tidligere besøgte lokationer samt fotos af de besøgte steder.
Det sker efter, at en række brugere i sidste weekend opdagede, at deres Timeline-data var forsvundet.
Google har erkendt fejlen i en e-mail til berørte brugere, som senere er blevet delt på sociale medier.
Her forklarer virksomheden, at en kortvarig teknisk fejl havde resulteret i, at nogle brugeres data var blevet slettet, skriver The Register.
Kun brugere med backup kan gendanne data
Google oplyser, at de fleste berørte brugere kan gendanne deres data, hvis de tidligere har aktiveret en krypteret backup-funktion.
De, der ikke har taget en backup, må dog se sig nødsaget til at acceptere, at deres data er tabt for altid.
Selv for brugere med en backup kræver det manuel gendannelse af de tabte data.
Google har udsendt en vejledning i den e-mail, der blev sendt til de berørte brugere.
Google har ikke givet yderligere detaljer om, hvor mange brugere der er ramt, eller hvad den specifikke tekniske fejl skyldtes.
En talsperson fra selskabet har over for The Register kun bekræftet de i forvejen kendte oplysninger, men har ikke ønsket at kommentere yderligere.
Ikke første gang
Dette er ikke første gang, at Google har udfordringer med håndtering af brugerdata.
I 2023 ændrede selskabet sin politik, så standardperioden for opbevaring af lokationsdata blev forkortet fra 18 til tre måneder.
Ændringen førte til forvirring blandt brugere, der ikke var klar over den nye politik og derfor mistede data, de troede var gemt.
Google er dog langt fra den eneste virksomhed, der har oplevet tab af kundedata trods løfter om pålidelighed.
Senest har Veeam, der leverer af datastyringssoftware, rapporteret om en fejl, hvor en gendannelsesopgave og en sletning af data ikke gik som planlagt.
Cloudflare måtte i november sidste år erkende, at en fejlbehæftet softwareopdatering utilsigtet havde ødelagt data i virksomhedens logningstjeneste, hvilket førte til tab af kundedata.