Artikel top billede

En historie om spatial computing – og hvad vi skal vi bruge det til

Irena Cronin og Robert Scoble giver i anden udgave af ”The Infinite Retina” et opdateret blik på fænomenet spatial computing.

Spatial Computing er betegnelsen for en teknologi, der trækker på elementer fra augmented- og virtual reality, AI og IoT for at muliggøre naturlige og dynamiske interaktioner mellem mennesker, maskiner og data i fysiske omgivelser.

Flere af de helt store spillere som Apple, Meta og Tesla har spyttet milliarder af dollars i teknologien, der i korte træk giver mulighed for at interagere med digitalt indhold i den virkelige verden.

Men vejen er ikke nødvendigvis brolagt med guld.

Det måtte senest Microsoft sande, da den ellers meget spændende – men kommercielt ikke specielt succesfulde – satsning Hololens blev lagt i mølposen.

Spatial Computing er dog ikke en død sild, men anvendes indenfor både medico, uddannelse og produktion.

Der er netop kommet en opdateret udgave af den nok mest interessante bog om teknologien på gaden af forfatteren Irena Cronin og Robert Scoble.

Den opdaterede udgave bærer titlen ”The Infinite Retina: Navigate Spatial Computing, Augmented and Mixed Reality, and the next tech revolution.”

Her søger forfatterne at forklare spatial computing rent teoretisk samt at give et indblik i, hvordan man i praksis kan anvende teknologien.

Det gør den blandt andet ved at fremlægge mulighederne for anvendelse af spatial computing indenfor syv forskellige brancher.

Ligeledes ser den på, hvordan virksomheder kan inkorporere teknologien og høste dens muligheder indenfor eksempelvis innovation og procesoptimering.

Den nye udgave er opdateret med opdaterede data og cases samt to nye kapitler om generativ AI og ét nyt om Apple Vision Pro.