TOPNYHED:Netcompany køber bankcentralen SDC for en milliard kroner

Artikel top billede

(Foto: Foto af Steve Johnson / Unsplash)

Jeg er ved at føle mig tryg, selv om jeg ikke er en first-first-mover: Snart er vi mange AI-indfødte

Klumme: Samtalerne om AI er ved at skifte karakter, og den konkrete anvendelse banker på døren, fordi vi er ved at fatte, hvad der skal til, og hvad det kan give os.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

AI-assistenter, der taler sammen, samarbejder og løser mere komplekse problemer er den vigtigste tendens på AI-området for 2025.

På indersiden i en virksomhed handler det ikke så meget om at bestille bord på en restaurant eller arrangere en fødselsdagsfest.

Men forestil dig en kunde, som klager over en faktura. Det giver behov for at se, hvad kunden har betalt for, hvad kunden er blevet lovet, og hvad vi har leveret.

Omsat til ERP-sprog skal der måske findes en salgsdialog, et tilbud, en salgsordre, en leverancebeskrivelse og en kundeservice-historik.

Sådan en use case vil SAP arbejde på i 2025, og den egner sig i den grad til at blive (delvist) løst af agentic AI.

Værdiskabelse i virksomheder

Ingen kan være i tvivl om værdien af AI, der mestrer den form for informationsindsamling og overblik.

Uanset om AI’en leverer sit svar direkte til kunden eller til en medarbejder. Og det er nok især her, vi har gennemløbet en hurtig modning.

Selv er jeg på ret kort tid gået fra at "høre noget på gangen" om AI til nu at føle mig tryg ved at forstå, hvad AI er for en størrelse.

Mellemstationerne har været at følge med i tech-debatten, se powerpoints, se løsninger, komme på uddannelse og diskutere læssevis af use cases ude i det virkelige liv.

Flere og flere AI-indfødte

Hos SAP er det erklærede mål, at vi medarbejdere skal være AI-indfødte, men jeg kan se at den samme modenhed præger hele samfundet.

Forleden deltog jeg i en inspirationssession for en gruppe politifolk fra forebyggelsen i Nordsjællands Politi.

Og selv om de jo ikke arbejder med AI selv i hverdagen kommer de hurtigt op med helt relevante og gode ideer til, hvordan AI måske kan speede op i deres sagsforløb.

De pegede for eksempel på dokumentationen af et gerningssted, som for det meste er sket med pen og papir suppleret af fotos.

Mon ikke multimedial AI kan tilføre noget godt her?

Eller hvad med hjælp til statsadvokaten i vurderingsarbejdet af en given sags muligheder for domsfældelse?

Forudsætningen er data

Jeg skal i nær fremtid deltage i et internt seminar hos en stor kunde, som har klargjort sig til AI-fremtiden ved at gå all-in på en cloud-ERP-platform.

Og selv om platformen har fem søjler kommer AI-delen nok til at lægge beslag på en tredjedel af min taletid.

Sådan en kunde har set potentialet og har samtidig taget de fundamentale valg, der muliggør værdiskabelsen med AI. Det handler jo om data.

Modenheden går altså ikke alene på, at vi hver især har rykket os.

Vi rykker os også organisatorisk. I denne modne virksomhed står man over for valget om man skal satse på helt egenudviklede AI-løsninger (dyrt, innovativt) eller bruge mere standardiseret AI (billigere, hurtigere) eller måske kombinere begge tilgange.

Data lake eller ej

I februar skal jeg til Indien på en to dages workshop med en kundes udviklingsteam. Spørgsmålet er ikke om virksomheden skal bruge AI - men hvordan.

Vi skal sikkert diskutere fordele og ulemper ved at flytte de operationelle data over i et separat datamiljø for at lade datamodellen arbejde med dem der. Data kan nemlig også blive i ERP-miljøet, hvor man kan træne og bruge datamodellen på ”ægte” data.

Det lyder dejligt bekendt, ikke sandt? Det er præcis den debat vi har haft i årevis omkring data lakes, data warehousing, kuber og business analytics. AI har bare nået en modenhed, hvor den bliver et værktøj i bæltet lige som hele den eksisterende palette.

Nu sker det.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.