Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Spørger man folk på gaden, hvad cybersikkerhed handler om, vil mange nok svare noget om computere, netværk og hacking.
Altså noget teknisk. Det samme indtryk får man ved at kigge på tværs af de nye, danske uddannelser inden for cybersikkerhed – de er også stærkt domineret af teknik.
Tekniske færdigheder er naturligvis vigtige, men i dag kræver de fleste cybersikkerhedsjob også andre kompetencer end de rent tekniske.
Et eksempel: For nylig udgav PwC sin årlige cybercrime-rapport.
Her blev 463 topledere og sikkerhedschefer spurgt, hvilke sikkerhedsinvesteringer de vil prioritere højest i 2025. De tre topscorer var:
- Awareness-træning (49 procent)
- Metodeforankring (41 procent)
- Beredskab (41 procent)
Først på fjerde- og femtepladsen kom identitets-/adgangsstyring og netværkssegmentering.
Det tegner et meget klart billede af, at moderne
cybersikkerhed handler lige så meget om menneskelig adfærd som teknik.En halv uddannelse er ikke nok
Alligevel prioriterer de fleste nye uddannelsesprogrammer i udpræget grad tekniske færdigheder på bekostning af mere proces- og ledelsesbetonede kompetencer.
Lidt groft sagt er der tale om halve uddannelser.
Mange af de studerende vil ikke være rustet til at lede tværfaglige teams eller til at tackle de menneskelige faktorer, der ofte ligger bag alvorlige brud på sikkerheden.
Problemet går ikke væk af sig selv
Hvis vi fortsætter på den kurs, hvem skal så udfylde de roller, der kræver en bredere palette af kompetencer?
Hvad med at kigge nærmere på de erfaringer, som luftfartsindustrien har opbygget gennem årtier i forhold til deres sikkerhedskultur og -metoder?
Eller hente inspiration fra uddannelser inden for organisationskultur og forandringsledelse?
De findes jo allerede på flere af de selvsamme institutioner, der er med i feltet omkring de nye sikkerhedsuddannelser.
Der er brug for en mere nuanceret tilgang til, hvordan vi uddanner nye sikkerhedsspecialister.
Vi bør sikre dem et bredere kompetencegrundlag, hvis de skal kunne varetage de behov, som danske virksomheder har i dag – ikke dem de havde engang.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.