Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Morgenbriefing: ChatGPT ruller sin søgemaskine ud til samtlige brugere / Dinero betaler, hvis du stifter ny virksomhed / Waymo tester selvkørende biler i Tokyo

Dinero betaler, hvis du stifter ny virksomhed. ChatGPT ruller sin søgemaskine ud til samtlige brugere. EU kritiseres for ulovlig politisk kampagne. Waymo tester selvkørende biler i Tokyo i 2025. IBM: Disse fem trends vil forme 2025

Godmorgen derude

Så nåede vi halvvejs i ugen, og for tredje dag i streg er det Thomas Møgelbjerg, der er stået tidligt op for at levere morgenfriske nyheder til jer derude.

Lad os komme i gang med morgenbriefingen – tak fordi du læser med.

ChatGPT ruller sin søgemaskine ud til samtlige brugere

OpenAI har gjort sin AI-drevne websøgefunktion, ChatGPT Search, tilgængelig for alle ChatGPT-brugere.

Funktionen, der tidligere var forbeholdt premium-abonnenter, tilbyder nu gratis adgang og introducerer flere forbedringer.

ChatGPT Search kan automatisk afgøre, hvornår en forespørgsel skal hentes fra internettet.

Brugere kan også selv vælge “Search the web”-ikonet for at få svar fra onlinekilder. Resultaterne inkluderer opsummerede svar, billeder og videoer samt links til relevante hjemmesider.

Funktionen er baseret på OpenAI’s finjusterede GPT-4o-model og kan levere opdaterede informationer som nyheder, sportsresultater og aktiekurser. Brugerne har mulighed for at stille opfølgende spørgsmål for at forfine deres søgning yderligere.

ChatGPT Search er blevet hurtigere og kan nu sættes som standard-søgemaskine i browsere. Mobile brugere får også en forbedret oplevelse med bedre organiserede informationer som adresser og telefonnumre, eksempelvis integreret med Apple Maps i iOS-appen.

Funktionen, der blev lanceret i oktober, markerer endnu et skridt i OpenAI’s udvikling af intelligente søgeoplevelser.

Dinero betaler, hvis du stifter ny virksomhed

Det Martin Thorborg-stiftede selskab Dinero tilbyder nu i samarbejde med Legal Desk at betale udgiften til stiftelse af nye anpartsselskaber.

"Udviklingen i dansk iværksætteri har de sidste par år været ekstremt nedslående. Det er kun gået én vej, og det er nedad. Med dette samarbejde har vi stor tiltro til, at vi kan være en væsentlig del af den løftestang, der retter op på den negative udvikling, hvilket naturligvis også vil være positivt for os," udtaler Martin Buch Thorborg, CEO i Dinero.

Samtidig opfordrer Thorborg Folketinget til at følge Sveriges eksempel og halvere det danske kapitalkrav til 20.000 kroner for at gøre det nemmere at starte virksomhed.

De små og mellemstore virksomheder udgør rygraden i dansk økonomi og beskæftiger over en million mennesker.

Dinero dækker hele stiftelsesomkostningen med undtagelse af det obligatoriske gebyr på 670 kroner til Erhvervsstyrelsen, som Thorborg opfordrer staten til at skrotte.

EU kritiseres for ulovlig politisk kampagne

Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse (EDPS) har konkluderet, at EU-Kommissionen har handlet ulovligt ved at målrette annoncer mod borgere baseret på deres politiske holdninger.

Sagen drejer sig om Kommissionens forsøg på at påvirke politiske synspunkter i Holland i forbindelse med en kommende chat control-regulering, som potentielt kan underminere krypteret kommunikation i EU.

For at "vende" holdningen i landet postede Kommissionen annoncer på det sociale medie X, men disse opslag var nøje målrettet mod brugere med liberale eller venstreorienterede præferencer og udelukkede emner forbundet med konservative synspunkter.

Derfor fik privatlivsaktivisten Max Schrems og hans organisation noyb (none of your business) EDPS til at undersøge EU-Kommissionen.

EDPS fandt, at EU-Kommissionen manglede et lovligt grundlag for behandlingen af personfølsomme data, som kræver eksplicit samtykke for at målrette annoncer.

Kommissionen er blevet formelt irettesat, men undgik bøde, da praksissen allerede er stoppet.

noyb håber, at afgørelsen bliver en rettesnor for nationale myndigheder, der undersøger lignende ulovlige metoder i EU.

Waymo tester selvkørende biler i Tokyo

Hvis du har været i San Francisco i løbet af de seneste år, har du højst sandsynligt set de selvkørende taxier, der førerløst kører rundt i storbyens gader og stræder.

Og nu kan du snart opleve de selvkørende taxier i endnu en storby.

Selskabet bag, Waymo, der er ejet af Alphabets Google, vil nemlig begynde at teste sin autonome køretøjsteknologi i Tokyo i starten af 2025. Det bliver første gang, at virksomhedens robotaxier kører på offentlige veje uden for USA.

Tokyo bliver en del af Waymos udviklingsprogram “road trips”, hvor teknologien testes i byer med unikke udfordringer. I Tokyo vil bilerne navigere venstrekørsel og tæt bytrafik.

Som en del af projektet samarbejder Waymo med taxa-appen GO og det japanske taxaselskab Nihon Kotsu, der i første omgang styrer bilerne manuelt for at kortlægge Tokyos tæt trafikerede gader.

Waymo har tidligere testet sine robotaxier i amerikanske byer som Miami, Las Vegas og Seattle under forskellige klimatiske forhold.

IBM: Disse fem trends vil forme 2025

For nogen er kunstig intelligens stadig bare en underholdende finurlighed, der kan skrive selskabssange og finde opskrifter ud fra, hvad du har i køleskabet.

Men for virksomheder og organisationer spiller AI en stadig større rolle i måden, de driver deres forretning på. Her er teknologien gået fra at være et eksperimentelt værktøj til at blive en central drivkraft for innovation, beslutningstagning og vækst.

IBM har netop udgivet rapporten ”5 trends for 2025”, hvor selskabet fremlægger fem konkrete AI-trends, som de mener vil sætte dagsordenen i erhvervslivet allerede i 2025:

  1. AI kræver opkvalificering: Autonom AI ændrer arbejdsroller og kræver, at medarbejdere lærer at samarbejde med AI-systemer, som kan automatisere beslutninger og problemløsning.
  2. Teknisk gæld bremser AI: Forældede systemer begrænser innovation. Investeringer i moderne IT-arkitektur som hybrid cloud er nødvendige for at skabe fleksibilitet og højere ROI.
  3. Lokation bliver kritisk: AI’s behov for lokal databehandling og sikkerhed kræver justerede lokationsstrategier og udfordrer globale forretningsmodeller.
  4. AI og budgetter: Generativ AI er dyr nu, men forventes at blive selvfinansierende. Prioritering af projekter med højst vækstpotentiale er essentiel.
  5. Nye forretningsmodeller: AI’s evne til at personalisere kundeoplevelser kræver nytænkning af forretningsmodeller.
Læs hele rapporten ved at klikke her.