Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
AI er i bund og grund en avanceret maskine, der leverer output baseret på det input, den får. Allerede i dag hjælper AI os med dagligdagsopgaver som at sortere e-mails i spam eller rette stavefejl i Word.
Mange danske virksomheder er derudover begyndt at anvende generativ AI til at udarbejde mødereferater, transskribere samtaler, oversætte dokumenter og automatisere komplekse arbejdsgange.
Et konkret eksempel er værktøjer som Copilot og Otter.ai, der begge hurtigt og præcist kan generere mødereferater, hvilket kan spare adskillige timer for jeres teams.
Det afgørende er dog ikke teknologien i sig selv, men hvordan vi anvender den.
Det afklarer vi bedst ved at få styr på disse tre helt fundamentale ting, når det kommer til AI i 2025:
1. Hvor vil I høste de lavthængende frugter / gevinster med AI i 2025?
Et godt sted at starte er at kortlægge opgaver, der er præget af høj gentagelsesgrad eller svingende kvalitet.
Det kunne eksempelvis være løbende opdatering af data i CRM-systemer, som AI kan håndtere med større nøjagtighed og hastighed end mennesker, eller det kunne være de føromtalte mødereferater.
Derudover bruger mange organisationer tid på rutinemæssige godkendelser som eksempelvis ferieanmodninger, fakturaer eller interne dokumenter.
Med værktøjer som Microsoft Power Automate eller Zapier kan den slags arbejdsgange automatiseres, så godkendelser håndteres hurtigt og uden manuel indblanding.
Et andet eksempel er de store mængder af data, som organisationer ofte kæmper med at holde styr på, og som ofte indeholder fejl eller mangler.
Her kan AI-værktøjer som Alteryx eller Talend bruges til at rense, konsolidere og strukturere jeres data. Det kunne fx være igennem at identificere og rette dubletter i kundelister eller udfylde manglende informationer.
2. Storytelling om AI – hvad er jeres fælles fortælling?
Hvad er egentlig jeres interne historiefortælling omkring AI? Hvorfor bruger I det? Hvorfor bør medarbejderne tage det til sig?
Alt for få danske virksomheder og it-afdelinger har styr på den fortælling, men den er nøglen til at reducere frygt og skabe tillid til teknologien.
Mange medarbejdere ved måske allerede, at de udfører opgaver ineffektivt, men de kan være tilbageholdende med at indrømme det.
Eksempelvis kan administrative medarbejdere føle sig drænet af gentagne dataindtastningsopgaver, men tøver med at nævne det for ledelsen. Hvis de endelig vælger at gøre det, og man kan bruge AI til at gøre det smartere, risikerer de så samtidig at gøre sig selv arbejdsløse?
Her kan en klar storytelling om AI’s potentiale, kombineret med en tryg kultur, hjælpe med at skabe opbakning til AI uanset hvilket arbejdsområde, man sidder med.
3. Styr på AI-agenterne – de bliver det nye sort i 2025
Endelig er der det helt store i 2025 – de såkaldte AI-agenter såsom eksempelvis OpenAI’s kommende “Operator” agent.
Disse agenter kan udføre opgaver autonomt, hvilket går langt ud over de nuværende AI-løsninger.
Et eksempel på deres potentiale kunne være inden for rekruttering, hvor en AI-agent vil kunne screene tusindvis af CV’er, analysere kandidatdata og automatisk planlægge interviews med de mest kvalificerede ansøgere.
På uddannelsesområdet kan AI-agenter personliggøre læringsoplevelser. For eksempel kan de skræddersy undervisningsmateriale til den enkelte medarbejders læringsstil, samtidig med at de løbende foreslår forbedringsområder.
Endelig kan AI-agenter bruges til at optimere indkøbsprocesser. For eksempel kunne en AI-agent analysere leverandørernes priser, leveringstider og kvalitet i realtid og automatisk vælge de bedste tilbud. Det frigør ressourcer, der kan bruges mere strategisk.
For ikke kun at være forandringsparate i forhold til området med AI-agenter, men rent faktisk blive forandringsskabende, er det derfor vigtigt at få identificeret de arbejdsgange, hvor autonom styring vil give jer mest værdi i 2025.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.