I et forsøg på at få lukket en af EU’s store konkurrence-sager mod selskabet, præsenterede Google tidligere på året EU for en ny ide: At frasælge en del af annonce-forretningen.
Google tilbød nemlig ifølge Reuters EU at frasælge hele den digitale markedsplads AdX.
AdX - eller AdExchange, som løsningen retteligt hedder - er en markedsplads, hvor medieselskaber kan udbyde ledig annonce-plads til annoncører i realtid.
Det skete i et håb om dermed at kunne slippe ud af EU’s søgelys i konkurrence-sagen, hvor EU - igen - mistænker Google for at misbruge sin dominerende markedsposition på det markedet lukrative marked for online-annoncer.
Her henter Google størstedelen af sine indtægter, og markedet er derfor selvsagt vigtigt for selskabet.
EU vendte imidlertid tommelfingeren nedad.
Det skete med den begrundelse, at Googles tilbud var alt for lille, og at AdX-markedspladsen udgør en alt for klejn del af selskabets samlede annonce-forretning til, at det reelt ville kunne gøre en forskel i det samlede billede.
Det førte til, at EU efterfølgende åbnede sin fjerde konkurrence-sag mod Googles annonce-forretning.
Reuters skriver, at det er første gang nogensinde, at Google har tilbudt at frasælge noget som helst af sin forretning i forbindelse med en konkurrence-sag.
USA har også en sag kørende mod Google. Her går de amerikanske myndigheder efter at tvinge Google til at sælge sine Ad Manager-produkter - herunder netop AdX og Googles ad-server, DFP.