Alphabets Google vil med forlig med Frankrig ændre flere af betingelserne i selskabets annonce-tjeneste, der viser annoncer relateret til søgningerne på søgemaskinen Google.
Samtidig indvilliger Google i at betale en kontant bøde til Frankrig på 220 millioner euro - næsten 1,4 milliarder kroner for overtrædelse af de franske konkurrence-regler.
Det sker efter, at de franske konkurrence-myndigheder har konkluderet, at Google har misbrugt sin dominerende markedsposition på markedet for online-annoncering.
De franske konkurrence-myndigheder meddeler, at bøden til Google er blevet reduceret på grund af forliget.
Med forliget vil Google gøre det nemmere for konkurrenterne i de kommende tre år at anvende en række af Googles værktøjer til online-annoncering.
Netop disse værktøjer har været en central del af sagen.
De franske konkurrence-myndigheder mener, at Googles reklame-server - kendt som DoubleClick for Publishers (DFP) - har prioriteret bud, som bureauerne har indgivet gennem Googles egen auktions-tjeneste, AdX.
Forliget betyder blandt andet, at nu vil forbedre interoperatibiliteten mellem AdX og de reklame-servere, der køres af andre selskaber.
Desuden vil Google fjerne en række forhindringer, som konkurrenterne typisk løber ind i, når de vil sælge annoncer til kørsel på Googles platforme.