En ny EU-sag kan få dramatiske konsekvenser for Google, der kan risikere, at EU-Kommissionen vil kræve at selskabet frasælger visse forretningsområder.
For ifølge EU-Kommissionen kan Google siden 2014 have misbrugt sin dominerende markedsposition og dermed overtrådte de europæiske konkurrenceregler, når det gælder salg af online-annoncer.
”Google kan have misbrugt sin dominerende position til at favorisere sin egen digitale annonce-forretning,” sagde konkurrencekommissær Margrethe Vestager ifølge mediet Politico på et pressemøde onsdag.
EU-Kommissionen har sendt sit anklageskrift til søgegiganten, og af det fremgår det, at EU-Kommissionen vurderer, at Google kan have favoriseret sin egen annonceteknologi til fordel for konkurrencerne, hvilket kan have gjort det muligt for at Google at tage højere priser for sine tjenester.
"Ser ikke noget alternativ"
Google er både dominerende, når det gælder køb og salg af annonceplads, og det skaber ifølge EU-Kommissionen en grundliggende interessekonflikt.
Ender det med at EU-Kommissionen konkluderer, at Google har brudt konkurrenceloven, så vil EU-Kommissionen med stor sandsynlighed anbefale, at Google frasælger dele af sin forretning.
”Vi ser ikke nogen alternativ på dette tidspunkt i vores undersøgelse,” lyder det fra Margrethe Vestager.
Eksempelvis kunne Google blive tvunget til at frasælge enten ”DoubleClick for Publishers” eller ”AdX”.
”Ved at gøre vil det være muligt at sætte en stopper for interessekonflikten,” lød det fra Margrethe Vestager.
Digitalt annoncesalg er Googles kerneforretning, og annonceindtægter udgør 80 procent af Googles moderselskab Alphabets omsætning. I 2022 lød annonceomsætningen på 225
milliarder dollar i 2022hvilket svarer til mere end 1.550 milliarder kroner.