Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Det er aldrig sjovt at være den første til at råbe, at kejseren ikke har noget tøj på.
Men siden OpenAI lancerede ChatGPT i efteråret 2022, er vi alle blevet forblændet af AI.
Som selvstændig digital forretningsudvikler har jeg stået forrest i heppekoret og holdt utallige foredrag og workshops om de nye muligheder.
Derfor gør det ondt på min faglige stolthed at råbe ’ro på’. Men det er nødvendigt.
Oppustet markedsværdi og AI-washing
Det har ikke skortet på løfter om AI-gevinster fra de store konsulenthuse og universiteter.
Igen og igen har det lydt, at AI vil medføre højere produktivitet, bedre kvalitet og adgang til helt nye processer og forretningsmodeller.
Medierne og de såkaldt thought leaders på Linkedin har gladelig bragt begejstringen videre.
Så det er ikke så mærkeligt, at hypen er nået op til topledelserne. Som i en ny undersøgelse fra IBM, der afslører, at 59 procent af alle CEOers – og 72 procent af de CEO’er, der er stemplet som top-performing – siger, at AI er kritisk for deres virksomheds fremtid.
Der er ingen tvivl om, at de mulige gevinster er store og de potentielle konsekvenser vidtrækkende.
Men AI-boblen er altså lige ved at briste.
En analyse fra The Economist konkluderer således, at de markedsmæssige forventninger til AI-gevinsterne markant overgår den reelle værdiskabelse for de virksomheder, der har AI helt inde på livet.
For eksempel er markedsværdien for tre af de helt store tech-giganter - Alphabet, Amazon og Microsoft - steget med tre trillioner (!) dollar siden AI’s indtog.
I kontrast forventes AI-løsninger kun at påvirke deres salg med 20 milliarder dollar i 2024. Der er med andre ord en AI-multipel på 150, hvilket under alle omstændigheder virker uhørt.
Jeg har samme anekdotiske oplevelse efter at have nærstuderet AI-markedet igennem de sidste 18 måneder.
Størstedelen af dét, som jeg støder på, er ufærdige og uprøvede koncepter, der hyldes som banebrydende innovationer. Eller projekter, der i bedste fald er dataanalyse, men bliver fremført som ‘next generation AI’.
For ikke at tale om de start-ups, forretningsmodeller og value propositions, der i ly af natten har fået påklistret AI.
Det lugter altså gevaldigt af, at greenwashing har fået en ny fætter i form af AI-washing.
Transformation tager tid
Lad mig understrege, at jeg er teknologi-optimist, og jeg anerkender den disruptionskraft, som AI besidder.
Men det er på tide med en smule realitetssans.
Verden forandrer sig hverken over en nat eller over et år.
Dertil er langt de fleste organisationer og samfundsstrukturer ganske enkelt for komplekse og omfattende.
I stedet for at navigere efter fatamorganaer og feberdrømme, kan jeg anbefale de følgende tre rettesnore, som efter min erfaring hjælper med at holde de værste hallucinationer på afstand.
1) AI er et værktøj, ikke en løsning i sig selv.
Der er ikke nogen teknologi, der kan rette op på en dårlig strategi, et ringe produkt eller en rådden kultur.
Jeg ved godt, det er fristende at håbe på. Især når vi nu har lært, at AI faktisk hæver bundniveauet for både mennesker og produkter.
Men det er utopi at tro, at du pludselig får en vindervirksomhed alene fordi du indhyller din organisation ind i nye AI-værktøjer.
2) De bedste anvendelser er dem, du ikke kan se.
ChatGPT er en gave til os alle sammen.
Men der er et alt for stort fokus på brugervendte AI-anvendelser. De mest banebrydende løsninger er der, hvor AI gør sit arbejde i det skjulte.
Ja, du kan godt blive en 10 procent bedre softwareudvikler, revisor eller copywriter.
Men vil du virkelig rykke din virksomhed, skal du fokusere på de usynlige opgaver. De tunge processer, de enorme datamængder og de komplekse mekanismer.
3) Konkrete løsninger slår teoretiske gisninger.
Harvard-studier og McKinsey-rapporter kan være fine indikatorer.
Men vil du for alvor inspireres, så hold øje med dem, der går forrest. Som IKEA, der har automatiseret deres kundeservice og omskolet 8.500 medarbejdere til indtægtsskabende designrådgivere.
Eller NASA, der bruger AI til at udvikle nye, intelligente materialer. Eller kig mod Kina og alles hadeobjekt, Temu, der bruger AI til at minimere time-to-market.
AI repræsenterer en enestående udviklingsmulighed for alle typer virksomheder.
Men lad os nu for en gangs skyld tage ved lære af historien og erkende, at implementering af forandringer tager markant længere tid, end vi regner med.
Betyder det, at du skal bremse alle de strategiske AI-initiativer, du har søsat de sidste 6 måneder?
Nej, på ingen måde, for vi ved også, at effekten kommer med dobbelt styrke, når først forandringens bølger ruller.
Så fortsæt endelig med at være nysgerrig på AI, så du er godt rustet, når din organisation og teknologien er færdigmodnede. Men indtil da skal du styre uden om de værste blålys og få styr på perspektiverne i strategien.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.