Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Virksomheder er lige så forskellige som mennesker.
Jeg mærker det, når jeg besøger dem for at diskutere effektiviseringer og innovation gennem digitalisering.
Virksomheder har personlighed – eller en særegen kultur – som er vokset frem gennem årene.
Når det kommer til graden af intelligent digitalisering, beror forskellene yderligere på branche, alder, kultur, ledelseskraft og leverandørvalg.
Derfor er det for firkantet at skære alle SMV’er over en kam.
Regeringens digitaliseringsstrategi
”SMV’erne er ikke lige så digitaliserede som de store virksomheder. Der er et stort uforløst potentiale for automatisering og digitalisering i de danske SMV’er”.
Sådan står der i regeringens digitaliseringsstrategi fra november 2023.
Jeg er med på, at hvis man maler med en meget bred pensel, så kan der godt være noget om snakken. Men jeg skal love for, at der også er mange undtagelser fra den kategoriske udmelding.
Mange startups er eksempelvis fuldt ud digitale i deres forretningsmodeller fra dag 1.
Hvis vi kigger nøgternt ud over landskabet af SMV’er, så tror jeg, at det er afgørende, at man går til digitaliseringen med ledelsesmæssig skarphed.
Fokus på drift
Et fællestræk for mange vil være, at hverdagen er meget præget af drift.
Virksomhederne har ikke store stabsfunktioner til at tænke over og implementere digitalisering.
Man kan altså ikke digitalisere på samme måde som de store virksomheder, der har egne ressourcer til at analysere, udtænke strategier og implementere.
Omvendt så vil mange af de mere rutineprægede opgaver i virksomhederne stå forrest i rækken, når AI-baseret automatisering for alvor tager fart. Hvad jeg tror på, at den vil gøre. Meget snart.
Derfor skal SMV’erne gøre sig parate og række ud efter disse fordele.
Digital strudsetaktik
Teknologiudviklingen går hurtigt, og når man ikke kan satse på alle heste, kan man også nemt blive apatisk, tøvende og ligefrem berøringsangst.
Men en digital strudsetaktik, hvor man som ledelse stikker hovedet i busken og håber på, at forretningen stadig er der, når man stikker næbbet frem igen, ja, det kan absolut ikke anbefales.
En måde at holde sig skarp på er at arbejde sammen med it-partnere, der kender branchens teknologiudvikling, og som derfor kan rådgive på en begrundet måde om, hvilke teknologiske heste man skal satse på, og hvilke man skal holde sig fra.
For mange er cloud-løsningerne selvfølgelig også en særdeles kærkommen aflastning, fordi man sparer at have intern kapacitet til at drive en komplet installation.
Udnyt standardløsningerne
En anden vej til at være med på innovationen uden selv at skulle opbygge en komplet kapacitet, er at adoptere standardløsningerne i eksempelvis ERP-systemet, der kommer med indlejret intelligens.
Store virksomheder kan lave en strategisk mapping af processer, beskrive kapabiliteter og tegne et specifikt teknologisk roadmap til sig selv.
Kan man ikke det, så kan man læne sig op ad standardprocesser og dermed innovere med AI via sin leverandør. Kravet er, at data er stringente, og at kernen er ”ren”.
Det interessante er imidlertid, at de små og mellemstore virksomheder ofte har lige så høj kompleksitet i deres forretningsprocesser som de store virksomheder.
Størrelsen på implementeringsprojekterne er forskellige, fordi organisationen er større – ikke på grund af teknologien.
Ren kerne og stringente data er for øvrigt også hård valuta, når virksomheden kører sine løsninger i cloud.
Flere har betalt dyre lærepenge i form af regninger fra cloud-udbyderne. Her bliver virksomheden virkelig belønnet – både økonomisk og bæredygtighedsmæssigt – for at kun at køre med det vigtigste og det nødvendige.
Mennesker i centrum
I de fleste brancher kommer man ikke uden om generativ AI som en megatrend, der kommer til at sætte dagsorden.
Vi kommer til at snakke med vores ERP-system og vores datagrundlag. Og måden, vi driver de rutinemæssige opgaver – men også vidensarbejdet på – vil potentielt ændre sig meget radikalt.
Når teknologien påvirker os på den måde, må man klargøre sig til disse forandringer. Den skarpe ledelse satser på træning, opkvalificering og eksperimenter for at forstå udviklingen.
Det er med mennesker i centrum, for det er menneskers adfærd, der bliver lavet om.
Har SMV gode kort på hånden? Både ja og nej, for hvad man mangler i interne ressourcer, har man måske i bevægelighed og fleksibilitet.
De store virksomheder er tankskibe ved siden af den lille speedbåd, og med en skarp ledelse ved rattet vil speedbåden altid kunne ændre kurs meget hurtigere og meget mere konsekvent.
Kære SMV. Vær parat, prioritér indsatsen og ræk ud efter AI-fordelene fra leverandørens standardsystem. Og tjek eventuelt lige, om lidt statslig støtte fra regeringens digitaliseringsstrategi kunne være noget for jer.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.