Godmorgen venner,
Velkommen til torsdagens - og dermed ugens næstsidste - morgen-briefing fra Computerworld.
Mit navn er Qëndrim Fazliu, og jeg er morgen-briefing-værten, der skal gelejde dig og alle andre morgenfriske Computerworld-læsere fra den ene historie til den næste.
Vi starter denne morgen med undertegnedes favoritklub, der får en ny trøjesponsor - og en hel del flere penge i klubkassen, som man kan varme sig med, når nu resultaterne ikke er noget at råbe hurra for.
God læselyst!
Chip-gigant betaler mere end halv milliard kroner som ny trøjesponsor for Manchester United
Manchester United har indgået en stor sponsoraftale med den amerikanske chip-producent Qualcomm Technologies.
Det skriver Bloomberg.
Aftalen vil gælde fra starten af sæsonen 2024/25, hvor Manchester United-spillerne får Qualcomms Snapdragon-brand på trøjen.
Værdien af aftalen er lige over 60 millioner pund, svarende til mere end en halv milliard kroner om året, siger en anonym kilde til mediet.
Den nuværende trøjesponsor, der altså bliver erstattet af chip-giganten, er også en tech-virksomhed.
Der er tale om Teamviewer, der laver softwareløsninger til fjernstyring af mobile enheder og pc'er, der indtil nu har betalt cirka 47 millioner pund (407 millioner kroner) for at have den eftertragtede plads på på brystet af spillertrøjen.
Aftalen mellem den engelske klub og Teamviewer løb egentlig til 2026, men Manchester United har altså udnyttet en klausul i kontrakten til at få en ny sponsor, der vil betale flere penge.
WhatsApp udvider Channels-funktion fra 10 til 150 lande
WhatsApps Channels blev lanceret tidligt i juni og har indtil nu kun været tilgængeligt i 10 lande.
Men nu har Meta annonceret, at de udvider funktionen til over 150 lande og tilføjer en række nye funktioner.
Det rapporterer Reuters.
Channels på WhatsApp er en såkaldt one-to-many broadcast-tjeneste, hvor personer eller organisationer kan kommunikere til følgerne i kanalen
Channels, der minder meget om beskedtjenesten Telegram og dennes kanaler, kom først til Instagram i februar, og skal ifølge Reuters gøre det muligt for Meta at opbygge "den mest private broadcast-tjeneste, der er tilgængelig."
Det skyldes, at andre brugere ikke kan se, hvem man følger og at det telefonnummer, der er knyttet til Channels-brugeren ikke deles med nogen, selvom man følger dem, lyder det.
Dansk Industri byder Von der Leyens AI-melding velkommen
EU-Kommissionens formand Ursula Von der Leyen holdt i går den såkaldte State of the European Union-tale til Europa-Parlamentet.
Her lød det fra EU-Kommissionens formand, at der er behov for et globalt panel om AI.
Og den melding byder Dansk Industri (DI) velkommen.
Andreas Holbak Espersen, der er digitaliseringspolitisk chef i DI kalder Von der Leyens udmelding stærk og vigtig for både danske og europæiske virksomheder.
"Der er brug for internationale retningslinjer, så alle ved, hvilke rammer man skal navigere efter uden, at man skal forholde sig til nationale særregler," siger den digitaliseringspolitiske chef i en meddelelse.
Ifølge Holbak Espersen lader det til, at EU og Von der Leyen har sat sig for, at det er Europa, der skal gå sejrrigt ud af AI-kapløbet.
I den forbindelse vil fælles internationale spilleregler få stor betydning, lyder det videre.
Svenske AI-adtech BrightBid rykker ind i Danmark
Den svenske adtech-virksomhed, BrightBid, er rykket ind i Danmark for at sætte sig på markedet for AI-baseret styring af Google annoncer.
Ni danske virksomheder er allerede kunder, og virksomheden har fået en dansk profil i front.
Det oplyser virksomheden i en pressemeddelelse.
Manden, der skal stå i spidsen for den danske del af forretningen bliver danske Thomas Michelsen, de rer tidligere politiassistent og landsholdsbryder.
Ifølge virksomheden har man valgt at rykke ind på det danske marked, fordi Danmark ligger på en fjerdeplads i verden i forhold til ‘share of search’, og er blandt de mest voksende markeder på området, lyder det.
BrightBid blev stiftet i 2020, og har åbnet kontorer i fire markeder og opnået over 400 kunder.