EU er på vej med regler for personlige politiske annoncer på de store techplatforme.
EU-Parlamentet og EU-Rådet er netop blevet enige om en aftale, hvilket betyder, at lovgivningen er tæt på at være vedtaget formelt.
Reglerne vil betyde, at det skal fremgå tydeligt på platformene, hvorvidt der er tale om politisk annoncering, hvem der har betalt for annonceringen og hvor meget samt hvilke valg, der bliver lagt fokus på med kampagnerne.
Disse regler vil platforme som søgemaskiner og sociale medier blive underlagt.
Lovgivningen kommer på baggrund af bekymringer fra EU om udenlandsk indblanding i valg, der foregår i Europa.
Det skriver EU-Rådet i en meddelelse.
I forhold til den foreløbige aftale defineres politiske annoncer som forberedelse, placering, promovering, offentliggørelse, levering eller formidling af budskaber:
- af, for eller på vegne af politiske aktører, medmindre de er af rent privat eller rent kommerciel karakter; eller;
- som er ansvarlige og designet til at påvirke stemmeadfærd eller resultatet af et valg, folkeafstemning eller en lovgivnings- eller reguleringsproces på EU-, nationalt, regionalt eller lokalt plan.
Dog fastslår reglerne, at ”politiske holdninger og andet indhold under redaktionelt ansvar samt synspunkter, der kommer til udtryk i personlig egenskab, ikke er omfattet af forordningen.”
Foreløbige regler sætter også begrænsninger for brug af personlige data til målretning af politisk annoncering.
”Brug af personlige data til målretning af politisk annoncering online vil kun være tilladt, hvis dataene er indsamlet fra den registrerede, som har givet udtrykkeligt og særskilt samtykke til dets brug til politisk reklame,” skriver EU-Rådet og fortsætter:
”Derudover vil der være et generelt forbud mod profilering ved hjælp af særlige kategorier af personoplysninger, såsom data, der afslører racemæssig eller etnisk oprindelse eller politiske holdninger.”