Meta arbejder lige nu på en ny strategi, der betyder, at brugere EU snart skal betale op mod 13 euro – lige under 100 kroner – om måneden for at få adgang til reklamefri versioner af Instagram og Facebook.
Og hvis ikke man vil betale, skal man acceptere personaliserede annoncer for de gratis versioner. Det skriver Wall Street Journal, der har talt med kilder, der er bekendt med planen.
Ifølge planen vil Meta opkræve omkring 10 euro om måneden for en Facebook- eller Instagram-konto på en computer og omkring seks euro for hver ekstra konto.
På mobile enheder vil prisen for en enkelt konto stige til cirka 13 euro - lige under 100 kroner - fordi Meta vil indregne provisioner fra Apples og Googles app-butikker.
Metas planer om at indføre betalte versioner sker blandt andet, efter Metas annoncemodel blev kendt ulovlig af EU i starten af året, fordi selskabet automatisk indhentede samtykke til at give brugerne personlige reklamer, når de loggede ind på de sociale medier.
Med til kendelsen fulgte en historisk høj bøde på 390 millioner euro – svarende til 2,9 milliarder kroner - for brud på GDPR.
De betalte versioner vil betyde, at brugerne ikke vil modtage reklamer på hverken Instagram eller Facebook, og på den måde fastholder Meta en indtjeningskilde uden at benytte sin annoncemodel og dermed kontrol fra EU’s myndigheder.
Ifølge Wall Street Journal har Meta fortaldt EU’s myndigheder, at de vil udrulle den reklamefri plan, som de kalder subscription no ads (SNA), i EU inden for de kommende måneder.
En talsmand for Meta siger til Wall Street Journal, at selskabet tror på "gratis tjenester, som understøttes af personlige annoncer", men at de undersøger "muligheder for at sikre, at vi overholder de nye lovkrav."