Målet er at gøre Lundbeck til den førende virksomhed inden for behandling af hjernesygdomme. Vejen derhen kan ske på flere måder, og CIO'en kan gøre flere forskellige ting for at nå i mål med ambitionen.
Det er selvfølgelig vigtigt, at CIO'er kan implementere teknologi og være med til at drive den digitale udvikling i organisationen.
Men ifølge Claus Thomsen, der er CIO hos Lundbeck, er der også andre ting, der er vigtige for at få en it-organisation til at fungere.
Det fortæller han i et interview til Computerworld i forbindelse med nomineringen til Årets CIO 2023.
"Det er afgørende at være ambitiøs med sine indsatser for både medarbejdere, ledere og kulturen i det hele taget og hvordan man får organisationen til at spille sammen," lyder det fra Thomsen.
Ifølge Claus Thomsen, der har siddet som CIO hos Lundbeck i otte år, er der ikke nogen one size fits all, når det kommer til de ansatte, for de vægter forskellige ting.
Diversitet handler ikke kun om køn
For nogle er det lønnen, der er en motivationsfaktor, mens det for andre er en ekstra fridag eller tidligt fri, så man kan hente børn klokken 14.
"Det handler om, hvordan man kan få hele mennesker til at komme på arbejde hver eneste dag. Vi forsøger at imødekomme alle de forskellige behov - for at skabe en fed arbejdsplads og for at sørge for at skabe rammerne for, at vores medarbejdere kan være de bedste udgaver af dem selv," lyder det.
Claus Thomsen fortæller, at han har gjort det til en prioritet at fremme det, man kalder neurodiversitet i Lundbecks it-organisation.
Han forklarer, at han selv kender til det med at være en smule anderledes.
"Jeg er selv stammer, og det har ikke altid været lige sjovt, når man møder nye mennesker - specielt som ung blev jeg mødt af folk, der ikke udviste forståelse for det."
Derfor har Thomsen besluttet sig for, at der skal være plads til alle i hans it-organisation.
"Min organisation skal også kunne rumme mennesker, der har anderledes behov. Diversitet er for mig meget mere end bare mænd og kvinder," siger han.
Kraftig og hurtig digitalisering giver nye muligheder og udfordringer
Lundbeck har en ambition om at blive nummer et i verden til at behandle hjernesygdomme, fortæller Claus Thomsen.
I den proces er der fire led, som alle er blevet gennemdigitaliseret, lyder det fra CIO'en.
Dialogen med lægerne og hospitalerne, som er et af disse fire led, er blevet mere digital. Det samme er arbejdet i laboratoriet og produktionen af de tabletter, Lundbeck udvikler i den sammenhæng.
"Det sidste led er, at vi skal betale vores regninger. Det er også digitaliseret. Vi har også en væsentlig rolle i det felt," forklarer han.
Hvilke udfordringer har du stået over for som CIO som Lundbeck i forbindelse med denne kraftige digitalisering, og hvordan har du løst dem?
"I vores virksomhed er en af de største udfordringer, at der er mange typer af forretningsområder og dermed professioner, man skal arbejde sammen. Forskere ingeniører finansfolk og marketingfolk har alle forskellige behov og præferencer i forhold til løsninger, kommunikation og samarbejde" siger han og fortsætter:
"Det at skulle kunne balancere, hvordan man interagerer med de forskellige stakeholdergrupper for at undgå, at du taler på samme måde til en ingeniør, som du gør til en marketingsmand, er en udfordring. Det er forskellige ting, de har brug for. Det gælder om at møde dem på den bedste måde."
Hvordan er du kommet forbi den udfordring?
"Vi har hentet folk ude fra vores forretning ind i it for at øge forståelsen, eksempelvis indenfor marketing eller forskning og udvikling for at sikre, at vi forstår hinanden," forklarer han.
Ifølge Thomsen kan det nemlig være problematisk at sætte en tekniker til at tale med marketingfolk og omvendt.
"Dem, vi har siddende, som er de primære til at have kontakt med forretningen, er dem, som selv har siddet og arbejdet med de områder," lyder det.
Skal producere egne digitale løsninger i ny digital fabrik
På trods af, at den digitale transformation går hurtigt, er der ingen tegn på, at Claus Thomsen og hans it-organisation hos Lundbeck har i sinde at sætte farten ned.
Snarere tværtimod.
Det digitale kommer netop til at spille en større rolle, fordi it-organisationen har vist, hvordan det digitale spiller en væsentlig rolle i at nå virksomhedens overordnede ambition om at blive førende inden for hjerneforskning.
"Fordi det digitale kommer til at spille en endnu større rolle, har vi fået lov til at lave en digital fabrik, som vil bygge alle digitale løsninger til koncernen på tværs af alle områder. Det har vi store forventninger til, og jeg tror, det kommer til at blive en stor succes."
Hvor langt er I i den proces?
"Vi fik projektet godkendt 1. januar og er lige nu ved at bygge det op og har bygget de første løsninger. Det er sådan en fabrik, der bliver større og større for hver dag, der går. Vi skal derfor bruge ret mange nye mennesker for at kunne fortsætte med at bygge alle de nye, digitale løsninger, folk gerne vil have," forklarer Claus Thomsen.
Ifølge ham kommer der til at sidde mellem 30 og 40 ansatte i den nye digitale fabrik.
Årsagen er ifølge Lundbeck-CIO'en simpel: Man vil helst bygge tingene selv.
"Da vi benyttede os af eksterne til at bygge løsninger for os, oplevede vi, at når løsningerne var blevet bygget, så rejste de eksterne igen og tog en masse viden med sig, som vi ikke længere havde i virksomheden," siger han og fortsætter.
"Hvis vi bygger løsningerne selv, kan vi både bevare viden internt og genbruge flere af de ting, der før blev løst af flere forskellige eksterne."
Ifølge Thomsen vil den digitale fabrik både kunne tiltrække it-talenter og producere billigere løsninger, end hvis eksterne leverandører skulle udvikle løsningerne for Lundbeck.
I skrivende stund er er der allerede 30 medarbejdere, der arbejder i den digitale fabrik.
"Vi tror på, at hvis vi kan tiltrække de her mennesker, så er det faktisk en effektiv, billigere og bedre måde at gøre det på end at gå eksternt," lyder det.