Når vi bestiller mad i drive-in, når tøjproducenterne markedsfører sine nyeste kollektioner, når virksomhederne udkommer med finansielle rapporter, og når vi bruger chatrobotter.
Det er nogle af eksemplerne på relativt normale hverdagsrutiner, vi oplever og bruger, der snart kan komme fra ét og samme sted: Googles AI.
Cloud-divisionen i Alphabet, Googles moderselskab, afprøver lige nu deres nyeste generative AI-teknolgi af på nogle af verdens største virksomheder indenfor deres felt.
Deutsche Bank, Uber og undertøjsgiganten Victoria's Secret & Co er blandt virksomhederne.
Det fortæller Google ved deres enorme I/O-konference i Mountain View, Californien, til Reuters.
Kunderne anvender Googles teknologi på forskellige måder. Uber afprøver en kundeservice-chatbot, Victoria's Secret laver AI-genererede annoncetekster, men teknologien bliver også brugt på mere usædvanlige måder. Fastfoodrestauranten Wendy's Co’s i Ohio bruger eksempelvis AI til at håndtere ordrer, når kunder bestiller gennem drive-in.
Alphabet annoncerede flere AI-opdateringer på udviklingsmessen for at tiltrække erhvervskunder, såsom en computerprogrammeringsassistent kaldet Duet AI til Google Cloud, baseret på en model der hedder Codey.
Indtil videre får kunderne lov at afprøve Googles AI helt gratis i et forsøg på at vinde store erhvervskunder, der allerede bruger Googles største AI-konkurrent: Microsofts ChatGPT fra Open AI.
I et interview med Reuters siger Google Clouds administrerende direktør, Thomas Kurian, at Alphabets AI-modeller tiltrak interesse fra nye og gamle kunder - blandt dem kunder, der allerede bruger teknologi fra dets konkurrenter.
"De vil have vores adgang til vores modeller. Og så "starter de et forhold", fortalte han til I/O-konferencen.
Deutche bank vil have AI til at lave finansielle rapporter
En af de virksomheder, der uddyber, hvad de håber, de kan få ud af nye Google AI-tekonolgier, er Deutsche Bank.
Bernd Leukert, bankens teknologi-, data- og innovationschef, siger til Reuters, at banken sigter mod en række opgaver, der skal automatiseres ved hjælp af Googles AI og dets såkaldte store sprogmodeller.
Deutsche Bank ønsker, at denne AI skal sænke omkostningerne i callcentre, der har brug for ekstra personale i travle perioder. Derudover afprøver de, om Googles AI kan lave forskning ud fra økonomiske data, markedsanalyser og andre finansielle rapporter, siger Bernd Leukert:
"Jo hurtigere du kan forbruge denne enorme mængde ekstern information, kondensere den og drage en konklusionen ud af den, jo bedre er det," fortæller han.
Adspurgt om han er nervøs for fejl i AI-genereret materiale, siger Leukert, at bankens egne forskningsanalytikere vil validere og redigere materiale før-publicering.