ComputerViews: ”Kunderne kan skam få bilen i den farve de ønsker – så længe den er sort,” lød industrimagnaten og iværksætteren Henry Fords berømte citat, hvis banebrydende og masseproducerede Ford ’Model T’ kunne seriefremstilles billigere, hvis den ikke skulle versioneres i forskellige farver.
Den beslutning kom efter, at Henry Ford for alvor fik implementeret moderne masseproduktion i bilfremstilling i 1913 – året efter blev det bestemt, at Model T-biler skulle være sorte.
Man kan ikke sige, at succesen udeblev, men den indlejrede logik i Fords citat skulle dog samtidig vise sig at bevise begrænsningerne i masseproduktionen dynamik.
På et tidspunkt handler det også om at give forbrugerne et valg – og den lektie vil Tesla snart få at lære.
Bugnende lagre
Selvom Tesla er en relativ ny aktør i bilbranchen, har selskabet efterhånden etableret som en mester, når det gælder produktion af elbiler.
Under Elon Musks ledelse har selskabet igen og igen opskaleret produktionen, med årlige vækstrater på omkring stratosfæriske 50 procent.
Det er en bedrift, som vi skal tilbage til Henry Ford og hans Model T for at finde et lige i automobilens verdenshistorie.
Fra 1909 til 1923 eksploderede styktallet fra 10.700 til 2.011.000 fremstillede biler om året. Fra 2013 til 2022 gik Tesla fra at fremstille 22.400 biler årligt til 1.369.600 styk.
Hvor Henry Ford kunne mønstre årlige vækstrater på 45 procent, leverer Elon Musk endnu vildere 58 procent.
Men himmelflugten for Teslas vedkommende begynder at styre mod et bilmarked, som bliver stadig mere trangt.
Til trods for at selskabet siden årsskiftet har tilbudt heftige prisreduktioner på op imod 30 procent, begynder selskabets lagre at fyldes bekymrende hurtigt op.
På globalt plan er der nu knap 9.000 Tesla-biler, primært Model 3 og Model Y, mens også en stor del af de dyrere Model X og Model S, der samler støv.
Det er historisk mange for selskabet, som ellers har været vandt til at få afsat bilerne i det øjeblik de forlader samlebåndet.
Hvor man for bare få måneder siden ikke kunne opdrive nogen form for elbiler, er der nu historisk mange Teslaer, der samler støv på selskabets parkeringspladser.
Den barske virkelighed
Fords industrihistorie rummer en lektie, som Tesla og Tesla-købere bør forholde sig til.
For med den stadig mere strømlinede massefremstilling, skulle efterspørgslen følge med, og her blev prisen altafgørende.
En Model T årgang 1909 kostede således 24.800 amerikanske nutidsdollar, men over de 13 år skulle de vise sig at falde til en blot en fjerdedel – lige knap 5.800 i nuværende dollar.
For Tesla er virkeligheden samtidig den, at stadigt flere etablerede producenter nu melder sig ind i kampen elbilkøberne.
Hvor man for bare fem år siden kun havde en producent, Tesla, der kunne levere en elbil med 500 kilometers rækkevidde og næsten lige så mange hestekræfter, er der nu en god håndfuld af konkurrenter at vælge imellem.
Og nye udfordrere dukker nærmest dagligt op.
I selvsamme periode er Teslas portefølje ikke vokset synderligt. Antallet af biler selskabet tilbyder kan tælles på en hånd og der er ikke udsigt til, at familien vil vokse synderligt i den nærmeste fremtid.
Skal Tesla fastholde sin vilde ekspansion er der reelt kun pris-skruen at arbejde med. Og her viser Fords fortilfælde, at priserne skal voldsomt ned, hvis det store vækstridt skal fortsætte.
For Tesla købere betyder det at priserne står til at forsætte nedad. For Tesla-ejere betyder det omvendt at ens bils brugtværdi vil falde hurtigere end man måske lige forventer.
En tech-virksomhed
Trofaste Tesla-entusiaster vil hurtigt indvende, at Tesla er meget mere end en bilproducent. Det er også en teknologivirksomhed.
Ingen producent og ingen har været så åbenmundet omkring mulighederne og udsigterne til selvkørende egenskaber i selskabets biler. Men hvor løfterne har været mangfoldige, er eksekveringen fortsat udeblevet.
Selv med selskabets mest avancereede ’Fuldt selvkørende’ teknologipakke ombord er bilen ikke i stand til at køre selvstændigt eller uden at føreren skal være i stand til at overtage kontrollen med et splitsekunds varsel.
Alt imens er traditionelle producenter som Mercedes og Honda ude med systemer, som overtager føringen helt – om end kun på udvalgte strækninger og når trafikforholdene er til det.
Tesla kan dog stadig prale af, at være konsekvent i front, når det gælder teknologiske egenskaber som strømeffektivitet, ladenetværk og teknologi ombord på infotainment-systemet.
Flere producenter er dog i de seneste år begyndt at overhale Tesla på en stribe punkter, med ankomsten af teknologier som blandt andet 800 volts lynladning, batteribytte-stationer og særligt aerodynamiske designs.
Hvad nu Tesla?
Er du potentiel Tesla-køber, ser det altså ikke ud til at du behøver at løbe til din nærmeste Tesla-forhandler af frygt for, at Tesla pludselig skulle hæve priserne igen – med bugnende lagre og en kommende (brugt)bølge af importerede Tesla-biler købt med de fordelagtige tyske og franske el-rabatter, styrer priserne kun i en retning: Nedad.
For Tesla som selskab er situationen mere prekær.
Med stadig voksende produktkapacitet, får selskabet stadigt sværere ved at afsætte biler i en tid præget af mere økonomisk afmatning.
Tesla nyder generelt af sunde margener i forhold til den etablerede bilbranche, hvorfor endnu en runde prisnedsættelser ikke kan afvise.
Sjovere for selskabet vil dog være at kunne differenciere sin portefølje yderlige.
En opfriskning af modelprogrammet, en udvidelse af tilbehørsmulighederne og varianter samt om muligt, lancering af nye modeller snarest, såsom Cybertrucken eller den længe rygtede Model 2, vil give selskabet hjemmel til at holde prisen eller endda at forsøge sig med nye højere prispunkter.