Konventioner og traditioner er ikke rigtig noget, somman dyrker hos Tesla. Den pointe bliver slået fast, hver gang selskabet introducerer en ny model.
Det utraditionelle er nærmest noget, som tilstræbes i nyeste inkarnation af stor-SUV’en Tesla Model X, hvor flere elementer er hinsides det fornuftige – og til tider forsvarlige.
Kedeligt bliver det ikke.
Desværre er meget ved det gamle
Du skal være noget af en Tesla-kender for overhovedet at kunne spotte forskel på den nye og den gamle version af Model X.
Vi er ude i nogle subtile forskelle omkring tågelygterne og en udskiftning af forkromede lister til fordel for nogle matsorte alternativer.
De små greb er med til at opfriske designet, men ændrer ikke ved, at Model X er ved at være en ældre sag med sit ydre, hvis streger oprindeligt blev tegnet for over 10 år siden.
På enkelte fronter er der faktisk tilbagegang at notere, eksempelvis frontens ’frunk,’ hvor der er halvt så meget plads som før.
Hvad der er mest trist er, at de skøre, men imponerende døre fortsat har tendens til at have hver deres vilje, hvorfor den altid synes at hænge i forhold til den anden.
Mægtig størrelse
Tesla Model X er en af de allerstørste biler, du kan anskaffe dig.
Med hele to meter i bredden og lidt over fem meter i længden kan bilen og føreren hurtigt få lidt svært ved at navigere ind i snævre carporte eller P-kældre.
Omvendt får du er fyrsteligt med plads, og det er et indtryk,der underbygges af den enkle og minimalistiske kabine.
Du kan samtidig vælge at udstyre bilen med enten fem, seks eller syv sæder, hvor dagens testbil med seks sæder skulle være den mest eksklusive. Om ikke andet er det den dyreste.
Den er dog garant for fyrstelige siddeforhold for de fire forreste passagerer, mens de to bagerste sæder går an til mindre børn og kortere ture.
Bagagerummet sluger til gengæld op til enorme 1.100 liter, når bagerste sæderække er foldet ned, og der kan trækkes 2,25 ton på krogen. Du er altså sikker på at få alt og alle med.
Indtrykket er dog mindre fyrsteligt, når det gælder samlekvaliteten.
Teslas gamle plageånder med paneler, der gaber og knirker, lever desværre fortsat i den nye generation. Selvom bilen altså løber op i over halvanden million kroner.
Legesyg sag
Tesla er som bekendt glad for at gå egne veje, hvilket man bliver mindet om øjeblikkeligt som fører, når man pludseligt sidder foran en ’yoke’ af en styrepind i stedet for et rat.
Toppen af rattet er borte – hvilket giver et uhindret udsyn til instrumentbrættet.
Hvad der giver mening i en Airbus, giver mindre mening i en bil, særligt ved bykørsel, hvor der skal drejes langt oftere og længere på det, der skal fungere som rat.
Når Tesla samtidig dropper armen til blinklyset og erstatter det med knapper, ender man hurtigt i ikke særlig ortodokse kropspositioner med krydsede arme og hænder.
Du kan dog vælge at få dig et almindeligt i stedet, hvis du ikke føler behov for at genopfinde dybe tallerkener.
Infotainment-skærmen er fortsat det, der dominerer i kabinen. Den er nu placeret på den lange led, hvor den endda kan kippes mod enten føreren eller passageren.
Det giver mening, da skærmen her er meget mere end bare end bare en portal til Apples Carplay (som alligevel ikke understøttes) eller til bilens indstillinger.
Den 21 tommer brede skærm er der, hvor nærmest alle bilens indstillinger findes, men den er også tænkt som en dedikeret underholdnings- og spillekonsol, der fungerer både på farten, men også når du holder stille.
Sidstnævnte er jo ekstra aktuelt i en elbil, da der som bekendt skal holdes nogle lidt længere pitstops på farten.
Missil på afveje
Det mest iøjnefaldende ved Model Tesla X er dog det man ikke kan se på den – at den gemmer på tre elektriske motorer, der tilsammen kan levere over et tusinde hestekræfter over alle fire hjul.
De monumentale kræfter skal du dog ind i en særlig ’drag strip’ indstilling for at udløse og denne kræver mindst en halv times opvarmning, før den er klar.
Det er ikke nogen indstilling, som du vil benytte i hverdagen.
Og det er der gode grunde til. Bilens speeder bliver mere nervøs end en hvad godt er for færdselssikkerheden og forbruget, som ellers er rigtigt flot for så stor en bil.
Til gengæld er bilen i stand til at gå fra stilstand til 100 kilometer i timen på langt under tre sekunder – Tesla lover selv 2,6 sekunder i den disciplin.
Bilen accelererer ganske enkelt så hurtigt, at man føler, at man forgriber sig på en af fysikkens grundlove. Noget, der fylder og vejer som et hus på hjul, bør simpelthen ikke kunne bevæge sig så hurtigt.
Og der er noget om snakken, for når al den kraft, der tilbydes, skal tøjles på de småglatte og vinterkolde veje, vi har for tiden, føles bilens bremseevner underdimensionerede.
Med blot et par timer med bilen til test er der ikke nok tid til at konkludere noget om bilens evner på langtur, men ligesom med den nye Model S, lader bilen til at være klasseledende på strømforbruget.
Når man så har in mente, at Tesla også tilbyder sin veludbyggede ladeinfrastruktur, er man sikret et begrænset antal ladepauser på langfart.
Det flippede alternativ
Tesla Model X er på mange måder det skøre og spøjse indslag i et marked for luksus-SUV’er, hvor tysk seriøsitet og grundighed eller britisk aristokrati plejer at være det eneste, der reelt tilbydes.
Debutprisen lyder på 1.355.696 kroner, hvilket gør bilen til en pebret sag, men kun en anelse dyrere end den mindre Model S.
Men inden du køber den billigste Model X'er, skylder du dig selv at lægge fornuften til side for en stund og give de 150.000 kroner ekstra, som den afsindige model X Plaid koster.
Det placerer Model X prismæssigt i samme liga som Mercedes EQS SUV, som ganske vist ikke slår Model X på drag-stripen, men til gengæld leverer luksus og klasse i metermål.
Men du vil være bedre underholdt i en Model X.