Artikel top billede

(Foto: www.ingobarenschee.com / ingo barenschee)

Overblik: Her får Tesla 3 baghjul af den nye Volkswagen

VW ID.7 ser ud til at have gode kort oppe imod Model 3 og Model S.

Mens Tesla siden begyndelsen af året har presset den etablerede bilbranche med stadigt lavere priser på sine elbiler, begynder den tyske bilindustri nu at svare igen.

VW’s nye kort i sit dæk bilkort, er den fuldt elektriske ID.7 - pendant til Passat, mærket hæderkronede firmabil.

Her satses på plads, grundighed og aerodynamik i en ny klasse, som placerer sig imellem Teslas to populære sedaner, Model 3 og Model S.

Imellem to Teslaer

VW ID.7 er den første fuldt elektriske sedan, som er sluppet ud af Tyskland, som ikke er signeret af et premium-mærke som BMW eller Mercedes.

ID.7 synes dog at sigte højt med dimensioner, der er et mulehår fra at runde de fem meter – i samme lige som den mægtige Model S eller Mercedes EQE.

Taghøjden er dog højere hos VW end hos Tesla-konkurrenterne, da denne tårner omkring ti centimeter over rivalerne.

Det omsættes til god plads både foran og bagved, med 526 liter bagagerumsplads.

Her tilbyder model 3 og Model S henholdsvis 425 og 709 liters plads til bagage. Begge Tesla’er råder dog over bonus-plads til bagage under ’kølerhjelmen’ foran.

Pladshungrende bilister kan dog se frem til en stationcar version af ID.7 omkring april 2024, som bør give ekstra plads.

Alternativt kan der i alle modeller tys til en anhængerkrog, hvor Model 3 kan trække 1.000 kilo, ID.7 kan trække 1.200 kilo mens Model S kan slæbe hele 1.600 kilo efter sig.

Flotte tal

Mens Tesla ofte foretrækker at give sine biler rigeligt med kræfter, er VW ID.7 mere snusfornuftige i forhold til motoriseringen af sin nye firmabil.

Her lægges ikke op til ekstreme accelerationstider som i Teslas ’Performance’ eller ’Plaid’ modeller, men derimod til en tilstrækkelig motorisering til at komme pålideligt fra A til B.

Grundmodellen får 286 heste at rute med, ligesom basisvarianten af Model 3.

Da ID.7 er noget større og tungere, er den lidt sløvere i nul til 100 disciplinen.

ID.7’s største fortrin bliver dog på langturen, fordi bilen tilbyder en rækkevidde, som er et godt stykke over 600 kilometer med det lille batteri, og som i topmodellen kan håbe på at runde de 700 kilometer.

Dermed matcher den Teslas Model S i Long Range varianten, som en af de få elbiler på markedet, som kan klare over 500 kilometer motorvejskørsel uden at skulle lade op.

Selve opladningen fra 10 til 80 procent klares på en halv time i begge Tesla-modeller samt de to ID7 modeller.

Men med langt mellem de enkelte opladestops kan en halv times pause være kærkommen på langfart.

Ny teknologi

VW synes at have lappet det teknologiske hul op til Tesla, som ellers længe har defineret hvad der kan forventes at teknologiske muligheder i en bil.

Det ses tydeligst i et revideret cockpit i ID.7, hvor en 15 tommer stor skærm, nu matcher de biograflærreder på 15 og 17 tommer man finder i henholdsvis Tesla Model 3 og Tesla Model S.

Hvor bilister i Model 3 helt må undvære detaljer såsom instrumentbræt eller fysiske knapper, vil de i VW kunne opleve både fysiske knapper og et heads-up display ombord på samtlige varianter.

VW ID.7 fødes samtidig med nyeste version 4.0 af koncernens system-software, som nu byder på en digital assistent der reagerer på kommandoer på dansk, så du kan betjene blandt andet navigation, musik sædevarme/køling, glastaget og andre elementer ombord.

Store prisforskelle

Mens Tesla Model 3 har slået bunden ud af markedet for elbiler, ved at debutere til priser fra 330.000 kroner, er den ikke nogen umiddelbar direkte konkurrent til ID.7.

VW’s nye firmabil er størrelsesmæssigt langt tættere på Model S, hvor prissætnignen falder klart i den tyske bils favør.

Debutpriserne hos VW skulle ifølge VW Danmark ligge omkring den halve million, godt under det halve af hvad der skal spenderes på en Model S, som siden seneste prisreduktion nu debuterer ved 1,16 millioner kroner.

VW ID.7 får en forventet salgsdebut fra oktober 2023, efterfulgt af en stationcar-version som kommer omkring et halvt år senere.