Væksten på mobilmarkederne i Europa og Japan er gået kraftigt ned i tempo og er nogle steder faktisk slet til stede.
I Finland, Sverige og Japan er omsætningen for mobilselskaberne faldet med henholdsvis seks, fem og en procent i første kvartal i år sammenlignet med første kvartal sidste år.
I lande som USA, Storbritannien og Holland med henholdsvis to, ni og 12 procent er væksten dog fortsat positiv.
Udviklingen er et signal om, at der venter de store udbydere store udfordringer, skriver Wall Street Journal.
Hele industrien må således indstille sig på en brat opvågning fra de nærmest eksplosive vækstrater under den mobile revolution i 1990'erne,
Europæerne var de første til at tage den mobile teknologi til sig, og fire af verdens største mobiludbydere målt på omsætning befinder sig i Europa. Japan har yderligere to fra top ti listen.
I flere europæiske lande, derunder Italien, Storbritannien, Norge og Sverige, er penetrationen af mobiltelefoner på over 100 procent ? eller mere end én mobiltelefon per indbygger.
I Europas folkerigeste land, Tyskland, er penetrationen 90 procent.