Arbejdsgiverforeningen Dansk Industri (DI) frygter, at udbredelsen af såkaldt phishing vil skamskyde den digitale forvaltning og e-handelen i Danmark.
- Det kan underminere e-handel og digital forvaltning ganske betydeligt, hvis phishing får rigtig godt fat, siger Henning Mortensen, it-sikkerhedskonsulent i DI?s ITEK-afdeling, der har fokus på it-, elektronik og tele.
Som beskrevet i dag i den trykte udgave af Computerworld har Danmark fået den første forsmag på phishing.
Rigspolitiet har således taget en ung svensker i et forsøg på at tiltuske sig fortrolige adgangsoplysninger fra kunder i et dansk web-hotel.
Sagen har skubbet til ITEK's udgivelse af en vejledning med en beskrivelse af phishing-problemet og råd og tips til, hvordan både virksomheder og private indretter sig for at undgå problemerne.
- Vi vurderer, at der er et akut behov for information og vejledning i Danmark efter, at phishing nærmest er eksploderet, og nu også er tæt på Danmark, siger Henning Mortensen.
Vær skeptisk er et af de råd i vejledningen, som sikkerhedskonsulenten fremhæver.
- Der findes lige så meget svindel i den elektroniske som den virkelige verden. Det er vigtigt, at forbrugerne får opøvet en vis skepsis og bruger deres sunde fornuft, når de er på nettet, siger Henning Mortensen.
Hvis forbrugerne bliver bange for at få stjålet følsomme oplysninger som for eksempel kontooplysninger, bliver de også bange for at købe en bog eller en cd.
Eller de bliver bange for at opdatere oplysninger hos Toldskat, mener DI's it-sikkerhedskonsulent.
- Hvis frygten får fat, så mister vi utrolig mange effektiviseringsgevinster, og vi kan ikke tilstrækkelig godt udnytte det vækstpotentiale, som ligger i hele samfundet, siger Henning Mortensen.
Den otte sider lange første version af vejledningen er lagt ud til download på ITEK/Dansk Industris hjemmeside.
Relevant link: