Artikel top billede

(Foto: NASA)

Er BOT-modellen ved at dø?

Klumme: Markedet for nearshoring og offshoring er ved at blive en ”jungle” fyldt af ”lykkeriddere”, som mener, at de ved alt om etableringer bare fordi de har skabt en kontakt til et firma et eller andet sted i verden, som kan levere diverse it-ydelser til en god pris.

Igennem mange år, har mange virksomheder, som har skullet bruge it-resurser enten nearshore eller offshore, opereret med ønsket om at benytte den såkaldte BOT-model (Build, Operate, Transfer).

Her har man sammen med en it-konsulent virksomhed bygger et udenlandsk leveranceapparat op og har så flyttet de ønskede resurser ind til et eget setup i det pågældende geografiske område, hvor man har opbygget ens udenlandske leveranceapparat, hvis/når man mener, at det hele fungerer efter hensigten.

Dette er dog blevet sværere og sværere med årene, for flere og flere it-konsulentvirksomheder er begyndt at indse, at deres største aktiv ofte er deres it-konsulenter, så de vil gerne ”udleje” dem, men ikke aflevere/sælge dem til deres kunder/klienter.

Et krav som man kan løbe ind i fra flere it-konsulentvirksomheder er, at hvis en klient ønsker at ”overtage/købe” en it-konsulent, så skal det ske ved, at man fastansætter konsulenten i klientens regi.

Det er mange af it-konsulenterne ikke specielt interesserede i, for det er mere givtigt økonomisk for dem at være ansat som it-konsulenter via en it-konsulentvirksomhed.

Især i Øst- og Central- Europa er der sket mange ændringer i it-konsulentvirksomhedernes virke, hvilket betyder at mange virksomheder, som gerne vil have et eget it-nearshore setup (egen virksomhed), nu skal operere anderledes end før, for nu er der nye udfordringer og nye spillere på markedet.

Nye spillere på markedet

Hvis man skal sætte sin egen virksomhed op fra start, så tilbyder en række HR- og headhuntingvirksomheder nu også at varetage ens virksomhedsinteresser.

De ønsker at gennemføre både HR-området, ved at søge efter og ansætte folk til virksomheden, samt hjælpe med at sætte en juridisk enhed op, hvori de nyansatte kan hyres ind i.

En række af dem har plads til at huse de hyrede folk, indtil at klientvirksomheden har fundet egnede egne lokaler, osv.

Således tilbyder disse virksomheder rent faktisk den fulde palette af ydelser i forbindelse med en etablering i et nyt land, men desværre har det ikke gjort det billigere at etablere et eget setup i mange lande, da sådanne firmaer også tager sig betalt for alle de nævnte ydelser.

Så vælger man hele paletten, så skal man både betale for headhunting, administrative omkostninger omkring ansættelserne, bogholderi og generel drift, lokaleleje, samt måske også en række yderligere omkostninger, som man ville kunne spare, hvis man vil drive det selv fra start.

Derfor kan det altid betale sig at lave nogle specifikke økonomiske beregninger/budgetter, m.m. med alle disse nye forudsætninger contra et eget drevet setup og opstart.

Hybrid-modeller

Men man begynder at se diverse nye hybride modeller, hvor man f.eks. hyrer en kerne af konsulenter via et it-konsulent firma, som skal drive de første faser af en etablering.

Disse konsulenter fungerer på vegne af klientvirksomheden, som kulturbærere for virksomheden, samt de fungerer i begyndelsen som lokale repræsentanter og drivkræfter i etableringsprocessen for virksomheden.

Disse konsulenter driver så setuppet, indtil virksomheden, som ønsker at source, ansætter egne folk, som alle ansættes direkte af virksomheden.

Her hjælper konsulenterne med at agerer på vegne af virksomheden som ambassadører, som giver deres viden videre og videregiver virksomhedskulturen til de nyansatte.

Denne model giver klart mange virksomheder mulighed for stadig at have kontrol og få det selvstændige setup, som de ønsker, dog stadig med professionelle konsulenter til at drive de første faser.

Det gør, at man hurtigere kan komme op at køre, og man ofte undgår en række fejltagelser, for ved at bruge folk med erfaring i etableringsprocesser undgår man mange små udfordringer og ”velkendte fejltrin”.

Konklusionen

Selvom mange virksomheder gerne vil etablere sig selvstændigt, så kan det ofte godt betale sig at benytte konsulenter til de mere specifikke opgaver, da dette vil sikre, at mange ting går smidigere og man undgår mange udfordringer.

Især hvis der er tale om folk med erfaring fra lignende setups og etableringer.

Desværre er markedet ved at blive en ”jungle” fyldt af ”lykkeriddere”, som mener, at de ved alt om etableringer, bare fordi de har skabt en kontakt til et firma et eller andet sted i verden, som kan levere diverse it-ydelser til en god pris.

Men en billig pris kan i sidste ende blive en meget dyr løsning for mange, for markedet ved godt, hvor man skal trykke, når tingene bliver til realiteter.

Så det bedste råd er stadigvæk at søge råd, hjælp og vejledning hos folk med reel erfaring og bevislig historik, for det er den billigste (og bedste) løsning, uagtet om den geografiske løsning er it-nearshoring eller it-offshoring.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.