Kundernes lyst til fladskærme har sat Dell i en usædvanlig situation, hvor selskabet har taget en 24 tommer fladskærm i bredformat helt ud af sortimentet i selskabets internetforretning.
I sidste uge oplyste Dells kundeservice i Danmark, at der var 49 dages leveringstid på ordrer tilbage fra starten af april, og internt har Dell bedt sælgerne ved telefonerne om at gå så langt uden om salg af skærmen som muligt.
- Vi har taget den af vores internet, fordi vi har forlænget leveringstid. Det er normalt i og med, at vi ikke kan levere produktet, siger marketingchef Peter Larsson fra Dell i Danmark.
Marketingchefen medgiver, at det er en højst usædvanlig situation for Dell. Leveringen skulle dog være på plads igen i starten af juni.
Ved køb oplyser Dell normalt fem til syv dages leveringstid og gjorde det også i perioden op til, at skærmen blev fjernet fra Dells internetforretning i sidste uge.
Årsagen angiver marketingchefen til at være en kombination af øget efterspørgsel og leveringsknaphed.
Om det så er en vanvittig efterspørgsel, der er kommet bag på Dell, et samlebånd, der er løbet af sporet, eller andet, kan Dell i Danmark ikke oplyse.
Al planlægning af indkøb og levering foregår i Irland, og leveringsproblemet gælder for hele Europa.
De store fladskærme er et af Dells forsøg på at brede forretningen ud og ramme nye segmenter.
Tidligere på året spåede Japans industriorgan for elektronik og informationsteknologi, at den årlige efterspørgsel efter LCD-skærme forventes at nå 59 millioner styk i 2009. Det er mere end en syvdobling i forhold til 2004.