Telia følger den finansielle køreplan efter købet af Orange, og selskabet er således tilfreds med resultatet i første kvartal, der bød på et minus på knap 115 millioner kroner.
- 2005 vil være et usædvanligt år i den forstand, at det er vores integrationsår. Vi bruger midler på at integrere og markedsføre, og samtidig har vi så at sige to fabrikker kørende samtidig, siger Svend Thomsen, finansdirektør for Telia Mobile i Danmark.
Han henviser til, at både Oranges og Telias mobilnetværk begge kører videre, fordi de er baseret på forskelligt udstyr fra henholdsvis Nokia og Ericsson, som ikke fungerer sammen.
De to netværk vil fortsætte med at fungere sideløbende indtil slutningen af året. Det har sammen med udgifter til markedsføring skabt det store millionunderskud for Telia i Danmark i årets første kvartal.
- Vi har nu fået fortalt kunderne, at Orange bliver til Telia. Den næste opgave bliver at overføre Oranges kunder til Telias radionetværk, og det sker efter sommerferien. Den sidste del bliver at lukke Oranges netværk ned, og det sker i slutningen af året, fortæller Svend Thomsen.
Kundetallet gik i første kvartal en smule tilbage til 1,1 million mobilkunder, og Svend Thomsen forklarer det med, at Telia i højere grad fokuserer på kunder, der betaler bagud i stedet for kunder, der betaler forud.
Ifølge ham har kundernes modtagelse af det nye fusionerede selskab været "afventende til positiv".