Af Aksel Brinck, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
IoT er hot. Men er det varm luft eller det skinnende guld? En ny undersøgelse fra analysevirksomheden Cognizant blandt 550 virksomhedsledere i USA og EMEA (Europa, Mellemøsten og Afrika) giver ikke noget helt klart svar. Men flertallet af de deltagere i undersøgelsen (55 procent), som har gennemført IoT-projekter, der rækker ud over proof-of-concept, er skuffede. De har enten haft begrænset succes, eller også har de ikke kunnet realisere nogen værdi.
Stadig optimisme
Det har dog ikke trukket tæppet væk under konceptet. 45 procent af undersøgelsens deltagere mener at have fået værdi ud af deres projekter, og generelt forventer 73 procent, at de vil øge investeringerne i IoT hen over de kommende år. De succesrige virksomheder befinder sig især inden for fremstillingsindustrien.
Det er de data, som IoT-enheder - for eksempel sensorer - kan levere, som er det interessante ved IoT for de fleste af de adspurgte virksomhedsledere. 45 procent vil indfange data for optimere handlinger i realtid, 43 procent vil sænke omkostningerne (ved for eksempel at effektivisere processer eller spare energi), 41 procent vil forbedre kundeoplevelsen, 40 procent angiver at ville forbedre medarbejdernes produktivitet, og 40 procent ønsker større indsigt i, hvordan kunderne bruger virksomhedens produkter.