Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Danskerne gamer mindst i verden

YouGovs seneste whitepaper undersøger det globale gaming- og e-sport-landskab på tværs af 24 markeder. Danskerne ved meget om e-sport, men er den befolkning, der spiller mindst.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Med en ny generation af spillekonsoller, udgivelsen af nye spiltitler og den verdensomspændende lancering af nye cloud streamingtjenester, havde journalister og analytikere spået 2020 til at blive et vigtigt år for gaming- og e-sport-industrien. Takket være COVID-19, viste de sig at få mere ret, end de havde troet.

YouGovs seneste whitepaper viser, at næsten halvdelen (45%) af gamere i store markeder som Australien, Singapore, Storbritannien og USA har spillet mere under coronavirusudbruddet end sidste år, mens kun en tiendedel (11%) har spillet mindre.

Der er dog stadig store regionale forskelle, når det kommer til, hvor meget befolkningen gamer i forskellige dele af verden.

Skandinaverne gamer mindst

Generelt er der flest gamere blandt befolkningerne i Østasien. Thailand topper listen med 82%, efterfulgt af Filippinerne (80%) og Taiwan (77%). Her skal det dog nævnes, at undersøgelsen er foretaget online, og da internettets udbredelse er begrænset i mange af netop de østasiatiske lande, repræsenterer data fra disse lande kun den del af befolkningen, som er online.

Når det er sagt, skiller Skandinavien sig alligevel ud som den del af verden, hvor der bliver gamet mindst. Det skandinaviske gennemsnit ligger på 47% med færrest gamere i Danmark (44%), efterfulgt af Norge (45%) og Sverige (51%). Til sammenligning angiver i gennemsnit 62% af befolkningen i de øvrige europæiske lande, at de gamer.

Gaming er i høj grad drevet af smartphones og tablets

Globalt set bliver der spillet mest på smartphones og tablets – mest i Thailand (78%) og mindst i Norge (36%). Dog angiver størstedelen af gamerne på tværs af markederne, at de sjældent holder sig til én spilleenhed, men typisk benytter sig af flere forskellige.

Danmark skiller sig ud på e-sport-fronten

E-sport er efterhånden velkendt i Danmark, som nu også har deres eget landshold i e-sport. Derfor kommer det måske ikke som en overraskelse, at Danmark er det land i Europa med størst kendskab til e-sport.

Kendskabet til e-sport varierer meget globalt men er generelt mest udbredt i Østasien. Globalt set er kendskabet størst i Kina (72%), mens det er mindst i Irak (26%).

Når det kommer til Europa, er der ligeledes stor forskel på, hvor mange af forbrugerne, der kender til e-sport. Mens hele 67% af den danske befolkning kender til fænomenet, gælder dette eksempelvis kun 28% af italienerne.

Data stammer fra YouGovs whitepaper: ”Gaming and esports: The next generation”, der undersøger det globale gaming- og esport-landskab.

Undersøgelsen er baseret på data fra vores syndikerede produkter YouGov Plan & Track og YouGov Custom Research og er foretaget i september 2020. Alt i alt gennemførte vi 27 454 interview på tværs af 24 markeder med udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet.

Alle undersøgelser blev foretaget online, og i nogle af landene er internettets udbredelse begrænset til, at man kan sige, at eksemplerne kun repræsenterer den del af befolkningen, der er online. Lande og områder, hvor dette gælder, er Kina (inklusive Hong Kong), Egypten, Indonesien, Irak, Malaysia, Thailand, Taiwan, Vietnam og Filippinerne. For Indien og Saudiarabien er data begrænset til at repræsentere den urbane del af befolkningen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere