Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Klik på en app – så kører bilen selv på plads i parkeringshuset

Det første automatiske parkeringshus er på vej – i Stuttgart lufthavn. Her kan bilerne selv finde ud af at finde en ledig p-plads. Det kræver blot en klik i en app.

Af Aksel Brinck, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Bosch, Mercedes-Benz og en p-operatør samarbejder nu om at levere verdens første kommercielle, automatiserede parkeringsservice. Det skal ligge i Stuttgart Lufthavns P6-parkeringshus. Den nye Mercedes-Benz S-klasse er blevet udstyret med teknologi, der muliggør førerløs, fuldautomatisk parkering.

Det såkaldte AVP-system (Autonomous Valet Parking) er udviklet af Bosch og Mercedes-Benz, som sammen med parkeringshus-operatøren Apcoa er i gang med at gøre det klar til kommerciel drift i Stuttgart lufthavn.

Den nye Mercedes-Benz S-klasse er allerede gearet til at rumme den teknologi, en infrastrukturbaseret AVP kræver, og som sætter bilen i stand til at udføre en smartphone-kommando om at køre sig selv til en reserveret parkeringsplads.

Førerløs og billetløs

"Med den automatiserede parkeringsservice demonstrerer Mercedes-Benz, at førerløs parkering snart vil være mulig, så det med den nye S-klasse ikke kun er kørslen, der er luksuriøs, men også parkeringen," siger Dr. Michael Hafner, leder af afdelingen for automatiseret kørsel hos Mercedes-Benz AG.

P6-parkeringshuset i Stuttgart Lufthavn fungerer som pilotprojekt. Her vil virksomhederne teste, hvordan bilteknologien interagerer med den intelligente Bosch-infrastruktur og Apcoa Flow, som er Apcoas digitale platform, der gør hele parkeringsprocessen billetløs og kontantfri.
Målet er at sikre, at interaktionerne mellem bilerne, infrastrukturteknologien og parkeringshusoperatøren kører problemfrit og optimeret.

Sparer tid i lufthavnen

I lufthavnen kommer afleverings- og afhentningsområdet til at ligge lige bag indgangen til P6-parkeringshuset, så AVP-brugerne kan forlade deres bil og gå til terminalen og tjekke ind, mens bilen parkerer sig selv i kælderen.

"Automatiseret parkeringsservice forbedrer virkelig vores passagerers komfort og bekvemmelighed og sparer dem tid, især når de har travlt og bare skal have parkeret bilen hurtigt i lufthavnen", siger Walter Schoefer, ledelsestalsmand for Flughafen Stuttgart GmbH.

I testfasen vil P6 i første omgang have to pladser til rådighed for selvparkerende køretøjer. Flere pladser tilføjes, i takt med at efterspørgslen øges.

Kamerabaseret infrastruktur

Til AVP bruger Bosch for første gang kamerabaseret infrastruktur til at opdage baner og forhindringer – indtil nu har lidarsensorer været anvendt til dette formål.

De nye Bosch videokameraer får premiere i Stuttgart Lufthavn, hvor de vil identificere ledige parkeringspladser, overvåge kørselsgangen og dens omgivelser og opdage forhindringer og mennesker. Et kontrolcenter i parkeringshuset beregner den rute, bilerne skal tage for at nå frem til et ledigt sted.

”Vores intelligente parkeringshus-infrastruktur er grundlaget for fremtidens førerløse parkering,” siger Christoph Hartung.

De oplysninger, kameraerne leverer, gør det muligt for bilerne at køre rundt i parkeringshuset på egen hånd – selv på smalle ramper. Bilernes teknologi konverterer autonomt informationen fra infrastrukturen til køremanøvrer. Hvis kameraerne registrerer en uventet forhindring, udfører køretøjet automatisk et nødstop.

Flere parkeringshuse med AVP

Ensartede standarder og grænseflader sikrer en lydefri kommunikation mellem bilerne og infrastrukturteknologien. Hermed baner Bosch og Mercedes-Benz vejen for verdens første infrastrukturbaserede løsning til automatisk parkering i blandet parkeringsgarage-trafik – så man som kunde sparer tid og undgår lange gåture til bilen. Det er Boschs mål fremover at udstyre mange flere parkeringshuse med AVP-infrastrukturteknologi.

Også Apcoa er interesseret i AVP.

”Ser vi fremad, vil vi åbne AVP for flere kunder på udvalgte Apcoa-lokationer,” siger Frank van der Sant, handelschef hos Apcoa Parking Holdings GmbH.

Fuldautomatiske parkeringstjenester udnytter i øvrigt pladsen bedre, så der kan være op til 20 procent flere biler på samme plads. Og til smalle, fjerntliggende og dermed ikke-attraktive parkeringsområder er førerløs parkering særdeles velegnet, forklarer samarbejdspartnerne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere