Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Ford Motor Company og Volkswagen AG har i dag underskrevet en samarbejdsaftale, der udvider deres globale alliance. Det udvidede samarbejde bygger på de to virksomhederes gensidige stordriftsfordele, fortæller Ford i en pressmeddelelse.
Planen om det store samarbejde blev annonceret i juli 2019. Ford og Volkswagen forventer, at alliancen vil komme både nuværende og fremtidige kunder af begge parter til gode. Det vil ske gennem hurtigere innovation på udvidede modelprogrammer og implementering af nye og relevante produktionsteknologier.
Begge virksomheder forventer en fortsat større efterspørgsel på både varebiler og højtydende elbiler verden over, som vil tilvejebringes gennem gensidige stordriftsfordele.
Ford-bil på VW-platform
Alliancen omfatter produktion af en unik Ford-udviklet elbil i Europa inden 2023, baseret på Volkswagens Modular Electric Drive-teknologi (MEB). Det er samme platform, som Wolkswagen ID.3, som er lige på trapperne, bygger på.
Som følge af Volkswagens nylige investering i Argo AI vil Ford og Volkswagen desuden samarbejde med Argo AI om uafhængig storproduktion af selvkørende biler.
Forbliver konkurrenter
Samarbejdet skal ligeledes udmynte sig i en mellemstor Ford-produceret pickup-bil, der vil sælges som en del af Volkswagens varebilsprogram under modelnavnet Amarok fra 2022.
Det skal desuden forstærke begge virksomheders varebilsforretning allerede i 2021. En ny Volkswagen-produceret kompaktvarebil baseret på virksomhedens Caddy-model er på vej, og senere kommer også en 1-tons varebil fra Ford.
Som følge af Ford og Volkswagens nye varebilsalliance forventer parterne at producere op til 8 millioner enheder af de to nye varebiler og den nye pickup.
“I lyset af COVID-19 og dens indflydelse på den globale økonomi er det vigtigere end nogensinde for virksomheder at etablere stærke alliancer som denne. Dette samarbejde vil i stort omfang mindske begge vores produktionsomkostninger. Og det vil føre til både bredere distribution af elbiler og varebiler samt en styrket position for begge parter,” udtaler Herbert Diess, Volkswagen Groups administrerende direktør.
“Denne alliance kommer på et tidspunkt, hvor der er stor entusiasme omkring stadigt mere intelligente og tilkoblede køretøjer. Det skaber en enorm mulighed for yderligere innovation og flere fordele til alle kunderne, som der er stor brug for i forbindelse med verdens udfordringer på transportområdet,” forklarer Jim Hackett, Fords administrerende direktør.
Alliancen mellem Ford og Volkswagen omfatter ikke krydsejerskab mellem virksomhederne, der dermed forbliver konkurrenter på markedet.
https://www.altomdata.dk/de-10-fedeste-elbiler-du-kan-koebe-naeste-aar/